Ghid de achiziție pentru biciclete de oraș / cruiser - www.review-biciclete.ro
www.review-biciclete.ro
Ajută-ne să creștem, DISTRIBUIE!
Ghid de achiziție pentru biciclete Cruiser

Ghid de achiziție pentru biciclete Cruiser

În ziua de azi, mare parte a atenției publicului atunci când vine vorba despre industria velo, se îndreaptă automat către bicicletele de munte, BMX-uri sau diversele forme de biciclete de șosea. Este simplu să înțelegi de ce, din moment ce aceste tipuri de biciclete acoperă o mare parte a nișelor și a stilurilor diferite de pedalare.

Dar dacă tu nu vrei decât o bicicletă cu care să te plimbi și atât? Nu vrei performanță, nu cauți senzații tari, cum ar fi să sari de pe stânci sau să urci pante mai agresive ca Transfăgărășanul. Nu vrei să pedalezi la viteze amețitoare, demne de cartea recordurilor. Tu cauți într-o bicicletă doar partea aceea fun, relaxantă, de weekend.

Modelele de biciclete de oraș sau cruisere, cum le mai spun cei care au adoptat denumirea englezească, reprezintă exact ceea ce le spune și numele (în engleză, cruising = plimbarea care are ca scop principal relaxarea, sau fără vreun scop anume).

Cu toate că nu vor putea face față suprafețelor de teren off-road, nu vei reuși să faci scheme pe ele sau să străbați zeci sau sute de kilometri într-o plimbare de două ore, variantele de biciclete de oraș sunt perfecte pentru cei care doresc un mijloc de transport confortabil, care să îi ducă din punctul A în punctul B și doar atât. Fără să țină cont de viteza cu care se deplasează sau să se întreacă cu autoturismele din trafic, utilizatorii de biciclete de oraș sunt relaxați și se bucură de simpla plăcere a pedalatului.

În ultima vreme, după mulți ani în care aproape că s-a uitat de existența acestor tipuri de biciclete, se vede o creștere a popularității lor, mulți oameni realizând că beneficiile oferite de către cruisere sunt simplitatea, confortul și nu în ultimul rând, prețul. La toate aceste capitole, modelele de biciclete de oraș sunt superioare oricărei alte variante existente pe piață.

În prezent, mare parte a cicliștilor adevărați au, pe lângă modelele lor pe care le folosesc pentru a obține performanță, fie ele mtb-uri sau cursiere, cel puțin un cruiser pe care îl utilizează atunci când vor doar să se relaxeze. Și până la urmă, este înțeles de ce: dacă spre exemplu trebuie să se ducă să își cumpere ceva de la magazin sau să plătească o factură, nu trebuie neapărat să pedaleze cu 50 de km/h sau să sară peste obstacole. Pot foarte simplu să își ia bicicleta de oraș și să aibă parte de o plimbare relaxantă spre locul în care au treabă.

Ghidul pe care urmează să îl citești îți va prezenta tot ce trebuie să știi în legătură cu alegerea unei biciclete de oraș. Începând cu ce este aceasta, avantajele și dezavantajele față de alte tipuri velo, principalele componente care intră în alcătuirea unei biciclete de oraș, de câte feluri sunt ele și multe alte informații.

Așadar, citește în continuare pentru a știi după ce să te uiți înainte de achiziționarea noului tău model de cruiser. Dacă după ce ai trecut prin tot ghidul de achiziție, tot nu te poți îndrepta spre un model anume, vei putea găsi pe site-ul nostru un ghid comparativ, unde vor fi prezentate pe scurt detaliile tehnice ale mai multor biciclete de oraș și comparații între diverse modele ce se încadrează în anumite limite bugetare.

Totodată, pe site-ul nostru se vor regăsi și niște review-uri destul de detaliate ale câtorva biciclete de oraș, care cu siguranță îți vor fi de folos dacă nu în alegerea, măcar în analizarea variantei spre care te îndreptai tu.

Dar să începem cu începutul.

Ce sunt cruiserele?

Denumite și beach cruiser, acestea combină câteva caracteristici de bază pentru a rezulta o bicicletă stabilă, ușor de folosit și care este ideală pentru plimbări relaxante la viteze mici și/sau moderate. Printre specificații, vei găsi incluse de multe ori un cadru de oțel cu formă simplă, clasică, roți balon late, ghidon curbat, care îndeamnă spre o poziție de pedalare verticală, frâne coaster și un drivetrain cu o singură viteză.

Desigur că vor exista diverse variații în design și formă, ce vor diferi de la un gen la altul sau în funcție de producător, dar caracteristicile prezentate mai sus sunt prezentate sub formă de definiție generală.

O altă caracteristică specifică pentru biciclete de oraș este faptul că pot fi personalizate și upgradate după bunul plac al fiecărui posesor în parte. Astfel, vei putea adăuga pe ele apărători împotriva noroiului, lumini, portbagaj pe spate sau coșuleț de cărat lucruri pe față și multe altele, care urmează și ele să fie descrise mai amplu în cele ce urmează.

Bicicleta de oras cruiser

În vreme ce alte tipuri de biciclete sunt fabricate pentru a face față unor stiluri de pedalare ceva mai intense, în cazul unei biciclete de oraș, lucrul acesta nu se aplică. Ele sunt construite pentru a fi folosite într-un stil relaxant. Nu este nevoie să adopți nicio poziție specifică de pedalare atunci când ești urcat în șa, ci poți sta foarte relaxat, drept și confortabil, în timp ce pedalezi agale spre destinație.

Toate caracteristicile unei biciclete de oraș dau impresia unui stil lipsit de griji. Nici nu este de mirare că deseori vei vedea astfel de modele ca fiind foarte populare în orașele turistice litorale, motiv pentru care au și primit denumirea de beach cruiser.

Cu toate că este drept că sunt, din punct de vedere tehnic și al performanței, foarte limitate, niciun ciclist cât de cât experimentat nu va încerca să facă vreo cursă contra-cronometru sau să testeze capacitățile off-road ale vreunei biciclete de oraș. Ele sunt fabricate pentru a captura esența mersului pe bicicletă, care nu reprezintă altceva decât relaxare și amuzament. Acesta este și motivul pentru care fiecare rider are nevoie de cel puțin un astfel de model în colecția sa.

Scurt istoric al modelelor de biciclete de oraș

Istoria cruiserelor începe cu mulți ani înaintea unor modele mult mai renumite în ziua de astăzi, ele putând fi considerate precursorul BMX-urilor și al MTB-urilor. Rădăcinile variantelor de biciclete de oraș s-au format în timpul Marii Crize Economice, care a început din Statele Unite în anul 1929 și care a continuat până în 1941, în diverse țări.

În acea perioadă, vânzarea de biciclete a întâmpinat un declin brusc, din cauza colapsului economic. Pentru că populația avea din ce în ce mai puțini bani, iar bicicletele erau considerate obiecte de lux, achiziția lor fiind una destul de costisitoare, mulți oameni au ajuns la concluzia că mai bine cheltuiau banii în alte scopuri.

În acel moment, producătorii de la Schwinn au preluat inițiativa și au scos pe piață variante de modele velo accesibile bugetelor tinerilor. Printre primele variante de biciclete de oraș a fost cruiserul american Schwinn B10E, produs în anul 1933, care era gândit să semene cu o motocicletă și care avea până și o construcție asemănătoare cu aceasta, incluzând chiar și rezervorul de benzină care nu avea vreun alt rol în afară de cel decorativ.

Istoric biciclete cruiser

Un an mai târziu, în 1934, aceiași producători au debutat cu Aero Bike, ce reprezenta o variantă a lui B10E, cu un aspect mai aerodinamic (așa cum îi spune și denumirea), roți balon importate din Europa și faruri ce erau alimentate cu ajutorul bateriilor. Multe biciclete de oraș din prezent păstrează aceleași elemente de design, cu excepția rezervorului de benzină, pentru unele dintre ele.

Vânzările au crescut vertiginos, cruiserele devenind extrem de populare în timpul anilor 30 și 40. Datorită succesului imens pe care l-au avut, americanii au început fabricarea de modele adaptate unor anumite job-uri, cum ar fi curier de ziare sau hamal, ele fiind capabile să transporte greutăți destul de mari datorită cadrelor grele și rezistente, care ofereau o bună stabilitate. Mulți alți producători au preluat design-ul patentat de cei de la Swhinn, pentru a produce biciclete dedicate copiilor.

Biciclete cruiser in ani 30 40

În timpul anilor 1950 și 1960, popularitatea lor a avut de suferit din cauza importurilor masive a bicicletelor străine de șosea, care veneau cu o greutate mult mai mică și o viteză de pedalare mai mare decât variantele de biciclete de oraș.

Deja în 1970, cruiserele mai erau întâlnite doar în zonele adiacente plajelor, folosite în special de surferi și de turiști. Aceștia căutau o variantă de deplasare economică și nu foarte rapidă, din moment ce mare parte a timpului se relaxau. Încă de atunci modelele de biciclete de oraș au fost asociate cu litoralul și plaja.

La finalul anilor 70, cruiserele erau utilizate și de cicliștii din orașele de munte, care doreau biciclete rezistente, pentru a se putea deplasa între pârtiile de schi. Micile modificări și adaptări pe care aceștia le-au adus variantelor originale de biciclete de oraș au dus la apariția primelor MTB-uri.

În anii 80 și 90, cererea de biciclete de oraș a crescut din nou, în special printre persoane ce doreau un mijloc de transport economic și confortabil, care să aibă un cost mic de achiziție, spre deosebire de MTB-uri sau biciclete de șosea, care erau foarte performante, dar și scumpe. Astfel, cruiserele au devenit alternativa perfectă pentru ei.

În această perioadă, o mulțime de producători au început să fabrice propriile modele de biciclete de oraș, mare parte a lor venind ca un omagiu față de atmosfera Coastei de Vest a Americii. Chiar și companii precum Harley Davidson au intrat în acest joc, comandând producția unui cruiser care semăna perfect cu modelele lor de motociclete, ce purta inclusiv logo-ul propriu.

Model de bicicleta cruiser

La finalul anilor 90, mai toate marile companii producătoare de biciclete aveau cel puțin un model de cruiser pe piață, iar unii dintre ei veneau chiar cu un segment întreg dedicat acestui stil de pedalare. Toate bicicletele, însă, ofereau particularitățile originale ale variantelor de biciclete de oraș, incluzând design-ul cadrului, ghidon lat și rotunjit, transmisie simplă și roți late, stil balon. 

Această creștere în popularitate a dus la apariția unor diferite sub-categorii de biciclete de oraș, cu diverse particularități care nu fac altceva decât să adauge un grad de confort și stil variantei clasice.

În prezent, cruiserele reprezintă o categorie majoră de biciclete, îndrăgită de mulți pasionați de ciclism, datorită prețului accesibil de achiziție, dar și a simplității și a confortului cu care vin.

Tipuri de biciclete de oraș

Datorită progresului tehnologic și al evoluției industriei velo, în prezent există 5 tipuri specifice de biciclete de oraș, fiecare cu particularitățile proprii. Acestea vor fi prezentate în continuare.

Tip Bicicleta Cruiser

Clasic sau de plajă

Aceste variante de biciclete de oraș sunt cele clasice și conțin toate elementele de design care sunt existente de câteva decenii. Asta înseamnă că vor veni cu un cadru destul de greu, ce va putea cântări până și 25 kg, cu un design unisex a top-tube-ului, însemnând că acesta este poziționat ceva mai jos față de MTB-uri sau biciclete de șosea. Unele modele, care respectă aerul vintage, pot prezenta chiar și rezervorul de benzină de formă, cu toate că mulți producători au renunțat la el, pentru a scădea din greutate.

Biciclete cruiser clasice sau de plaja

Roțile de 26 inci sau cele de 29 sunt cele mai răspândite și vor fi stil balon, suficient de late pentru a oferi stabilitate și care reușesc să amortizeze destul de bine micile gropi din asfalt.

O protecție de lanț va acoperi partea superioară a lanțului, care face legătura între un angrenaj cu o singură foaie și o casetă cu un pinion. Șaua este poziționată ceva mai jos față de un MTB, este lată, pentru a oferi extra confort ciclistului și adesea prezintă arcuri fixate pe partea din spate, pentru a atenua din șocurile resimțite în momentele în care utilizatorul pedalează pe suprafețe nu foarte drepte.

Ghidonul este lat, înalt, iar coarnele coboară în ambele părți spre ciclist, astfel ca el să poată manevra bicicleta fără a fi nevoit să se aplece spre înainte, fapt ce asigură o poziție de pedalare verticală, în momentul plimbării.

Aripile de protecție împotriva noroiului și a mizeriei vor fi adesea întâlnite pe astfel de modele de biciclete de oraș, astfel că ciclistul va putea trece peste bălțile întâlnite pe traseu, fără a sta cu grija că se va stropi.

Din moment ce aceste biciclete de oraș sunt dedicate plajelor, sunt mari șanse ca tema vopselei folosite să fie una specifică verii, folosind culori vii sau elemente precum palmieri, soare, mare etc., deși acest lucru nu este garantat. Faruri și reflectoare pot fi incluse, cu toate că acestea pot fi achiziționate și ulterior, fără nici un fel de problemă.

Tip Bicicleta Cruiser

Stretch

Așa cum le spune și numele (Stretch în engleză înseamnă întins sau lung), aceste modele de biciclete de oraș vor avea o formă ceva mai alungită, față de variantele clasice. În unele cazuri, cadrul poate fi până și de două ori mai lung decât modelele standard, iar șaua este în general poziționată și ea ceva mai jos.

Model de biciclete de oras tip Stretch

Forma alungită a cadrului, îi permite ciclistului să stea ceva mai în spate, într-o poziție și mai comodă decât în cazul variantelor originale de cruiser. Deși manevrabilitatea nu va fi la fel de precisă, aceasta este sacrificată pentru confort, astfel că aceste biciclete de oraș sunt ideale pentru turele lungi, pe porțiuni drepte de șosea sau trotuare, pe suprafața cărora întâlnești foarte puține obstacole.

Parte din atracția pentru modelele Stretch se datorează aspectului, cu toate că unii utilizatori vor merge pe această variantă datorită stilului de pedalare unic, mai relaxat, oferit de aceste cruisere. Nu de puține ori vei vedea biciclete de oraș Stretch care să aibă o sumedenie de accesorii și personalizări, făcând fiecare model unic, în felul său.

Tip Bicicleta Cruiser

Low-rider

Principala caracteristică a low-rider-elor este aceea că sunt centrate mai degrabă pe partea estetică decât pe funcționalitate. Aceste biciclete de oraș, așa cum probabil ai ghicit din denumire, sunt foarte joase, șaua fiind apropiată de sol, permițându-i ciclistului să adopte o poziție de pedalare, de asemenea foarte joasă, adesea îndreptată spre înapoi, într-o oarecare măsură.

Bicicleta de oras tip low-rider

Printre cele mai comune caracteristici ale modelelor de biciclete de oraș Low-rider se numără roțile, care sunt alcătuite din jante cu pereții albi și ceva mai multe spițe decât variantele clasice, cu dimensiuni mai mici de 26 inci. Tot aici pot fi enumerate și șaua stil banană sau aripile de protecție, care tind să fie ceva mai accentuate, atât variantele de pe față, cât și cele de pe spate.

Low-rider-ele au apărut inițial pe Coasta de Vest a Americii, ca un tribut față de mașinile joase. Deși în primă fază, ele reprezentau rezultatul unor modificări personale aplicate modelelor de biciclete de oraș standard, în prezent poți alege dintr-o gamă largă de variante, existând unele companii care sunt specializate doar pe astfel de cruisere.

Deși adesea funcționalitatea este sacrificată în favoarea stilului, bicicletele low-rider sunt în continuare adecvate plimbărilor relaxante și adesea există cluburi dedicate pasionaților pentru astfel de biciclete de oraș.

Tip Bicicleta Cruiser

Chopper

Un alt cruiser a cărui inspirație vine de la ceva diferit de alte biciclete, Chopper-ul seamănă foarte tare cu motocicletele care poartă același nume. Ele incorporează multe dintre specificațiile întâlnite pe bicicletele low-rider și le combină cu caracteristici specifice motocicletelor chopper.

Bicicleta de oars tip chopper

Printre acestea, se pot enumera parte frontală lungă, care se întinde cu mult în fața ghidonului, în vreme ce coarnele sunt montate ceva mai sus, pentru a oferi poziția ”ape hanger”, adesea întâlnită în cazul motocicliștilor.

Roțile pot avea mărimi diferite una față de cealaltă, iar șaua, care adesea poate fi stil banană, se va regăsi mai sus, comparativ cu cadrul, în timp ce angrenajul va fi poziționat ceva mai în față, în comparație cu un cruiser standard.

Modelele de biciclete de oraș chopper se axează, cu siguranță, mai mult pe partea estetică, în detrimentul funcționalității. Ele sunt mai confortabile decât variantele low-rider, dar cu toate acestea, sunt mai degrabă dedicate unei anumite nișe de pasionați de astfel de modele și sunt folosite în special pentru aspect și plimbări scurte.

Tip Bicicleta Cruiser

Multi-speed

Modelele de biciclete de oraș multi-speed sau cu mai multe viteze pot fi întâlnite pentru fiecare dintre variantele prezentate mai sus, dar sunt regăsite cel mai adesea în cazul categoriei clasice/de plajă. Acestea oferă ciclistului ceva mai multe opțiuni de viteze în care să poată pedala, făcând-o astfel ceva mai versatilă în utilizare.

Bicicleta de oras tip Multi-speed

Cea mai mare parte a cruiserelor multi-speed vin cu trei viteze. Acestea folosesc o casetă cu pinioane pe partea din spate și un deraior sau cu un butuc ce are vitezele incorporate, acționate de un shifter montat pe ghidon, cu ajutorul căruia are loc trecerea de la un raport la celălalt.

Există și variante de biciclete de oraș low-rider sau chopper care vin cu opțiunea multi-speed, cu schimbător pe ghidon.

Cruiserele multi-speed sunt ideale pentru cicliștii ce doresc în continuare o plimbare relaxantă și confortabilă, dar care au nevoie de mai multe opțiuni în ceea ce privește vitezele în care pedalează, în special dacă pe traseu dau de porțiuni de drum cu relief schimbător.

Cum se deosebesc bicicletele de oraș de celelalte tipuri de bicicletă?

Modelele de biciclete de oraș împărtășesc câteva similarități cu alte tipuri de bicicletă, inspirând, în același timp, apariția unora dintre ele. Cu toate acestea, vei observa că există și multe aspecte care sunt unice pentru cruisere, iar acestea vor fi prezentate în continuare.

Biciclete de oraș vs biciclete de munte

Biciclete de oras vs biciclete de munte

Cu toate că modelele cruiser reprezintă predecesorul MTB-urilor, acestea prezintă câteva diferențe, în special în ceea ce privește stilul de plimbare: dacă cele de oraș sunt dedicate turelor lente, relaxante, mountain bike-urile au un scop fix opus – în loc să se axeze pe confort, ele sunt construite pentru a face față unor condiții de pedalare dure.

Din această cauză, poziția în șa a ciclistului este una mai agresivă față de cea a unei biciclete de oraș, iar MTB-ul prezintă anumite caracteristici ce o fac mai manevrabilă și mai rapidă. Printre ele pot fi enumerate pipa scurtă, ghidoanele drepte, vitezele multiple și cele două frâne controlate manual. În același timp, cadrul îl poziționează pe utilizator ceva mai aplecat spre înainte, lucru ideal în depistarea eventualelor probleme ce pot apărea pe traseu și evitarea lor.

Roțile MTB-urilor vin cu un profil noduros, motiv pentru care au o aderență mai bună pe pământ, o diferență majoră față de profilul lin ce este întâlnit pe cauciucurile unei biciclete de oraș. Șaua este multe mai mică și mai ușoară, iar pedalele prezintă de multe ori un sistem de prindere, pentru a asigura contactul permanent al acestora cu talpa ciclistului.

Toate MTB-urile vin cel puțin cu suspensii pe față, în vreme ce singura dotare ce poate prelua șocurile în cazul cruiser-elor este reprezentată de arcurile montate sub șa.

În mode cert vei ajunge mai rapid din punctul A în punctul B pedalând pe un MTB, însă urcat în șaua unei biciclete de oraș vei avea parte de o plimbare mult mai relaxantă și mai confortabilă.

Biciclete de oraș vs biciclete de șosea

Biciclete de oras vs biciclete de sosea

Cruiser-ele sunt, în principiu, fix opusul bicicletelor de șosea. Dacă bicicletele de oraș sunt construite pentru a oferi ture line, relaxante și confortabile, cele de șosea sunt dedicate drumurilor rapide, în care confortul este situat în plan secund.

Acestea din urmă au un cadru ceva mai mic, din punct de vedere al dimensiunilor, cu tuburi subțiri, în comparație cu cele de oraș, al cărei construcție este mai groasă, adaptată stabilității. În același timp, forma cadrelor este diferită. Dacă pentru bicicletele de oraș aceasta îți va oferi o poziție de pedalare relaxantă și confortabilă, în cazul celor de șosea poziția va fi aplecată spre înainte și deloc relaxantă.

Transmisia unei variante de șosea este una ce oferă foarte multe opțiuni, de la viteze ideale pentru coborâri extrem de rapide, până la unele dedicate urcărilor agonizante, în vreme ce mare parte a bicicletelor de oraș vin cu o singură viteză sau cu un număr foarte limitat din care poți alege.

O bicicletă de șosea vine cu coarne drepte, frâne de mână pentru ambele roți, cauciucurile sunt extrem de înguste cu profil aproape inexistent, iar greutatea generală nu depășește 10 kg, în vreme ce multe biciclete de oraș vor cântări peste 20 sau chiar 25 kg.

Șaua este un alt element care diferă destul de mult: în cazul unei biciclete de oraș aceasta este lată și extrem de moale, ideală pentru plimbări lungi relaxante, în vreme ce pe o variantă de șosea, ea va fi foarte îngustă, dură și ușoară, dar care se va dovedi a fi perfectă pentru turele rapide.

Practic, singurul element pe care îl au în comun cele două tipuri de bicicletă este faptul că vin cu un cadru rigid, care nu este dotat cu elemente de preluare a șocurilor.

Biciclete de oraș vs BMX

Biciclete de oraș vs BMX

BMX-urile și cruiser-ele nu au aproape nimic în comun una cu cealaltă, în afară de faptul că vin cu cadre rigide, fără suspensii și o transmisie formată dintr-o singură viteză.

BMX-ul este mai mic decât o bicicletă de șosea, iar cadrul este foarte gros și compact. Șaua este foarte joasă, dar poziția de pedalare diferă extrem de mult, deoarece mulți rideri nu pot sta jos în momentul în care se deplasează.

În vreme ce variantele de biciclete de oraș sunt dedicate turelor lente, relaxante și confortabile, BMX-urile au ca principal rol realizarea de scheme și sărituri, pe scări, rampe, balustrade etc. Din acest motiv, bicicletele de acest tip sunt văzute foarte rar în afara parcurilor și spațiilor special amenajate pentru astfel de distracții, ele nefiind deloc practice nici măcar pentru deplasări pe distanțe medii.

Biciclete de oraș vs biciclete confort

Biciclete de oraș vs biciclete confort

Bicicletele confort au pornit și ele de la forma unui cruiser, dar au incorporat și unele elemente specifice bicicletelor hibrid și a celor MTB. Cu toate acestea, așa cum le spune și denumirea, ele sunt dedicate turelor confortabile.

Tocmai din această cauză, cadrul este unul ceva mai lung față de MTB-uri, permițând montarea pedalelor ceva mai în fața utilizatorului, pentru ca acesta să poată pedala liniștit stând în șa, dar și să atingă solul cu tălpile, atunci când dorește.

Șaua cu suspensie reprezintă un element comun pe care cele două tipuri de biciclete îl au, cu toate că scaunul este ceva mai lată față de mare parte a celor întâlnite pe biciclete de oraș.

Bicicletele confort vor avea adesea montată pe partea din față o furcă cu suspensie, ce va ajuta la preluarea șocurilor rezultate în urma plimbărilor pe terenuri ceva mai puțin drepte, iar transmisia cel mai adesea va avea mai mult de o singură viteză, cum este cazul pe cele mai multe biciclete de oraș.

Cu toate că nu vor avea confortul și versatilitatea unei biciclete confort, cruiser-ele sunt în continuare preferate de către cicliști datorită simplității și a stabilității cu care vin. Atunci când ai mai puține lucruri care se pot defecta sau care te pot încurca, este mai bine.

Anatomia unei biciclete de oraș

Cruiser-ele sunt alcătuite din exact aceleași elemente anatomice ca și alte tipuri de biciclete, dar care vin cu unele diferențe specifice, ce vor fi prezentate în cele ce urmează.

Cuprins componente principale

Cadru

Cadru Biciclete Cruiser

Cadrul unei biciclete de oraș nu este greu de distins în comparație cu altele. Acesta are o formă ceva mai alungită spre partea din spate și adesea prezintă un tub suplimentar între top și down tube, ce oferă cruiser-ului o rezistență generală mai bună.

Oțelul este cel mai utilizat material în fabricarea cadrului. Acesta este și principalul motiv pentru care greutatea bicicletei va fi în general una mare. Costul fabricării unui astfel de cadru nu este deloc mare, iar stabilitatea cu care vine este destul de bună.

Vei observa că, în funcție de buget, vei găsi și alte materiale folosite în crearea tuburilor. Printre ele situându-se aluminiul, fibra de carbon și, în special în Statele Unite, crom și chiar aur. Cu toate că scopul lor este unul strict estetic, există câteva modele de biciclete de oraș, create în special pentru anumiți cântăreți americani sau persoane publice, care sunt fabricate din acest metal prețios.

Roți/jante/cauciucuri

Jantele unei biciclete de oraș sunt destul de standard, cu mai multe spițe, pentru a-i oferi roții o rezistență ceva mai ridicată și pentru a preveni îndoirea acesteia.

Jante biciclete cruiser

Jantele pot fi simple, adică să aibă un singur perete, sau duble, cele cu doi pereți.

Biciclete cruiser jante simple si duble

Jantele simple sunt fabricate dintr-un singur perete. Practic, sunt compuse dintr-o singură fâșie metalică fie din aluminiu, fie din oțel (cele din aluminiu sunt mai ușoare), a cărei margini sunt îndoite până se unesc cele două capete, care apoi sunt sudate între ele. Bineînțeles că procesul tehnologic în producerea jantelor simple pentru biciclete de oraș este ceva mai complex de atât, dar varianta prezentată este una pe scurt. Aceste modele simple sunt folosite pentru roțile acelor biciclete de oraș ieftine.

Jantele duble reprezintă o evoluție în procesul de producție a roților. Ele sunt mai rigide și mai rezistente ca cele simple, fiind alcătuite din doi pereți. Astfel, acestea au un perete exterior, în care se fixează spițele și unul interior, între cameră și cel exterior.

Cauciucuri biciclete cruiser

Cauciucurile unei biciclete de oraș pot fi considerate, cu siguranță, o particularitate a acestui gen. Ele sunt late și groase, oferindu-i bicicletei un grad destul de ridicat de preluare a impacturilor cu asfaltul și crescând confortul ciclistului. Profilul cauciucurilor este unul destul de fin, fără noduri, dar care este făcut în așa fel încât să împrăștie apa spre laterale, atunci când este cazul.

Cu toate că la prima vedere se poate să nu pară, bicicletele de oraș sunt destul de rezistente și dure, putând face față fără probleme diverselor situații deosebite pe care le poți întâlni în plimbările tale. Astfel, vei trece fără prea mari bătăi de cap peste porțiuni cu asfalt mai degradat, gropi sau zone cu nisip ori pietriș.

Ghidonul

Ghidonul Bicicleta cruiser

Ghidonul este unul dintre cei mai reprezentativi factori care oferă bicicletei aspectul relaxat. Acesta este fixat pe o pipă ceva mai lungă și amplasată spre înainte cu câțiva cm. Mânerele sunt curbate spre înainte, după care se îndrepta spre ciclist, creând un fel de semicerc. Astfel, forma ghidonului este una foarte diferită, comparativ cu modelele întâlnite pe orice alt tip de bicicletă: BMX, MTB, de șosea etc., al căror ghidon este în general drept.

Design-ul ghidonului unei biciclete de șosea permite ciclistului dirijarea acesteia folosind doar mâinile, dintr-o poziție relaxată, în comparație cu alte tipuri de biciclete. Astfel, spatele utilizatorului va fi mai relaxat, iar întreaga poziție de pedalare mult mai confortabilă. Cu toate că manevrabilitatea unui cruiser este mai mică decât cea a altor biciclete, datorită stilului lejer de plimbare nu vei avea nevoie să schimbi direcția foarte scurt și exact.

Șaua

Saua bicicleta cruiser

Șaua reprezintă un alt element care este foarte diferit în comparație cu celelalte tipuri de biciclete. Principala țintă a scaunelor întâlnite pe biciclete de oraș este confortul ciclistului.

La alte genuri de biciclete, unde este necesar să pedalezi în putere, ridicat din șa, pentru a putea aplica o putere cât mai mare pe pedale, pentru o perioadă destul de mare de timp, scaunul nu trebuie să fie foarte lat. Totodată, la modelele pe care se face performanță, fiecare gram în plus contează și tocmai de aceea se merge pe mâna unor șei ceva mai înguste și cu un strat de burete redus, pentru a fi cât mai ușoare cu putință.

În cazul modelelor de biciclete de oraș, greutatea nu este o problemă, dar confortul da. Așadar, șaua este foarte lată și dotată cu un strat gros de burete, având adesea arcuri montate sub partea din spate, pentru a prelua parte din șocurile rezultate în urma plimbării. Există și variante care vin cu un strat extra de burete sau gel, pentru o experiență și mai relaxantă.

Frâne

Sistemul de frânare de pe biciclete de oraș, este unul foarte simplu. În vreme ce se poate să fii obișnuit cu variantele de mână, întâlnite pe MTB-uri sau biciclete de șosea, cruiser-ele vin adesea cu frâne coaster sau torpedo.

Frâne tip coaster sau torpedo

Frane de tip coster sau torpedo

    Un asemenea sistem de frânare este compus dintr-un butuc capsulat amplasat pe triunghiul spate al bicicletei de oraș, care îndeplinește două funcții:

    • Permite deplasarea spre înainte fără a forța pedala să se rotească. De aici vine și denumirea în engleză de coaster;
    • Funcționează ca o frână, încetinind bicicleta și oprind-o prin blocarea roții din spate, atunci când pedalezi spre înapoi.

    În cele ce urmează, vor fi trecute în revistă beneficiile și dezavantajele folosirii acestui tip de frână.

    Avantaje:

    • Funcționează la fel de bine indiferent de condițiile meteorologice, și duc la încetinirea identică a unei biciclete de oraș, indiferent dacă afară este uscat sau umed;
    • Au nevoie de o mentenanță extrem de redusă, care uneori chiar tinde spre zero;
    • Nu ai nevoie de cabluri sau manete de care să tragi pentru a încetini, motiv pentru care ghidonul va avea un aspect curat, iar în al doilea rând, scapi de riscul secționării cablului de frână;
    • Probabil unul dintre cele mai mari avantaje este acela că au un cost de achiziție foarte mic.

    Dezavantaje:

  • Reprezintă o mare bătaie de cap pentru începători – în momentul în care înveți să mergi pe bicicletă, vei avea tendința de a pedala spre înapoi atunci când simți că te dezechilibrezi, dar dacă bicicleta este dotată cu frânele coaster, lucrul acesta va duce la blocarea roții din spate și aproape sigur la o dezechilibrare totală;
  • În momentul în care încerci să urci o pantă, de multe ori apelezi la pedalarea spre înapoi pentru a readuce roțile într-o poziție de pedalare cu piciorul dominant, dar dacă bicicleta este dotată cu frână coaster, lucrul acesta este imposibil;
  • Acționarea frânei la viteze ceva mai mari, va duce la o blocare completă a roții spate, ce va avea drept consecință alunecarea părții din spate a bicicletei, ;
  • Cele mai dese defecțiuni sunt datorate ruperii lanțului, iar partea rea este că acesta cedează brusc și complet; nu dă semne înainte, fapt ce se poate dovedi a fi extrem de periculos dacă se întâmplă atunci când pedalezi cu viteză ceva mai mare.

Frâne de mână

Pe lângă frânele coaster care sunt cele mai des întâlnite pe cruisere, există și modele ceva mai performante, care folosesc una sau două frâne de mână. Adesea, acestea se întâlnesc pe variantele de biciclete de oraș ce vin cu sistem de transmisie dotat cu mai multe viteze, deoarece din cauza acestora, butucul pedalier cu frână nu mai are cum să fie montat. Pe astfel de biciclete de oraș, vei întâlni frâne de mână cu saboți.

  • Frâne de mână cu saboți. 
Frana de mana cu saboti biciclete cruiser

Mai sunt numite și V-brakes și reprezintă varianta cea mai puțin costisitoare și cea mai la îndemână dintre toate frânele de mână. Oprirea unei biciclete de oraș se face direct pe jantă, cu ajutorul unei perechi de saboți. Aceștia sunt montați de o parte și de alta a roții, pe câte un braț pivotant al V-brake-ului. Acționarea lor se realizează trăgând de o manetă de frână, ce se găsește montată pe ghidon. Când tragi de manetă, saboții strâng janta, încetinind viteza de rulare a roții și oprind bicicleta.

Avantajele unui astfel de sistem de frânare sunt următoarele: preț redus, ușor de montat și de întreținut, greutate mică.

Dezavantajele sunt date de condițiile de exploatare: dacă în momentele în care este uscat afară ele funcționează cum trebuie, în condiții umede sau pe noroi, pietriș etc., situația se schimbă – îți pierd mare parte a puterii de frânare. În plus, din cauza faptului că sistemul de acționare este mecanic, și se realizează printr-un cablu, acesta poate prezenta probleme, iar cu timpul poate chiar ceda. Totodată, dacă jantele se îndoaie, va scădea dramatic și puterea de frânare.

  • U-brake – în mare, ele sunt asemănătoare cu frânele V-brake, prezentând același principiu de funcționare: doi saboți, fixați de o parte și de alta a jantei, care la acționarea manetei frână, strâng janta, încetinind bicicleta.
Frane u-Brave biciclete cruiser

Diferența este dată de faptul că brațele pivotante ale U-brake-ului sunt fixate direct pe furcă sau pe cadru, în vreme ce în cazul sistemului clasic cu saboți vin montate de un cadru-punte, care acesta se fixează pe furcă cu ajutorul unui șurub. Acest tip de frână nu este unul foarte performant, din cauza zonei unde se găsește, blocându-se adesea cu mizerie și noroi.

Dezavantajele folosirii lor sunt aceleași ca și la V-brake, plus problemele enunțate anterior.

Frâne coaster vs frâne de mână

Desigur că având aceste două opțiuni din care pot alege, mulți dintre utilizatorii de biciclete de oraș își pun întrebarea care dintre frânele coaster și cele de mână sunt mai indicate pentru bicicleta lor. În principiu, nevoia va dicta pentru care dintre ele ar fi bine să te axezi, cu toate că fiecare are un avantaj în fața celeilalte, iar acestea urmează a fi prezentate în continuare.

Frânele coaster sunt cel mai frecvent întâlnite pe biciclete de oraș. Cu toate că au fost prezentate ceva mai sus, aici vor fi analizate mai atent. Astfel, ele sunt incredibil de simple, neavând piese mobile de care să ții cont sau cărora să trebuiască să le faci mentenanță. Pentru utilizarea lor, tot ce trebuie să faci este să pedalezi spre înapoi, fapt care va duce la blocarea lanțului și la încetinirea sau oprirea roții, în funcție de puterea cu care apeși pedala.

Mulți vor fi familiarizați cu acest stil de frânare, din moment ce mare parte a bicicletelor de copii de până la 9 ani îl folosesc doar pe acesta, iar modelele mai vechi de biciclete adulți erau dotate tot cu frâne coaster.

Cu toate acestea, dacă nu le-ai folosit până acum, vei avea nevoie de ceva timp de ajustare, până când te vei obișnui cu ele. Totodată, dacă ești începător se poate să întâmpini ceva probleme, care au fost descrise în prezentarea frânelor coaster și care nu vor fi rescrise aici.

Calitatea frânării este una bună la viteze mici, care nu depinde de condițiile meteorologice sau de umiditatea de afară. Cu toate acestea, problemele apar atunci când se rulează la viteze mari, riscul derapajelor fiind unul destul de mare, deoarece blocarea completă a roții va duce la alunecarea părții din spate a bicicletei.

Drept concluzie, marele avantaj al frânelor acționate prin pedalare spre înapoi este acela că sunt foarte simple: nu au plăcuțe care să se uzeze și să necesite înlocuire, cabluri de frână care să trebuiască lubrifiate, strânse și înlocuite sau care să se rupă fix când îți este lumea mai dragă. Astfel, se elimină mare parte a timpului pe care altfel l-ai pierde efectuând mentenanță, pentru a nu mai vorbi și de costuri.

Frânele de mână sunt ceva mai complicate, dar oferă un simț al frânării puțin mai dezvoltat și un control mult mai bun al încetinirii. Totodată, scapi de grija pe care trebuie să o ai de fiecare dată când folosești frâne coaster de a avea picioarele poziționare corespunzător pentru a putea opri.

Totodată, frânele de mână îți permit o poziție mai relaxată în momentul în care lași bicicleta să alunece la vale, fără să pedalezi, din moment ce controlezi viteza doar cu buricul degetelor și nu cu întreg piciorul.

Din punct de vedere al Heath and Safety, frânele de mână sunt considerate ceva mai sigure, datorită acționării mai rapide dar și a faptului că oferă o încetinire mai controlată. În același timp, dacă mergi pe varianta de biciclete de oraș multi-speed, nici nu poți alege altă opțiune.

Verdictul

De dragul tradiției și atunci când nu dorești altceva de la modelul tău de cruiser în afară de o plimbare lentă, relaxantă, printr-un parc sau pe faleza mării, frânele coaster sunt bune pentru că îți vor oferi un aer autentic atunci când pedalezi spre înapoi pentru a încetini bicicleta.

Da, frânele de mână sunt mai sigure, opresc mai rapid și sunt mai ușor de controlat, dar gândul că nu va mai trebui să stai cu grija reajustării, gresării sau înlocuirii cablului ori a plăcuțelor de frână punctează destul de bine.

Cu toate acestea, dacă dorești și ceva performanțe de la bicicleta ta sau dacă mergi pe varianta unui cruiser multi-speed, atunci varianta de frână de mână este una mult mai adecvată.

Transmisia

Sistemul de transmisie de pe biciclete de oraș este și el, cel mai adesea, unul simplu. Tradițional, cruiser-ele vin cu o singură viteză, astfel că transmisia în cazul lor este compusă dintr-un angrenaj cu o singură foaie și o casetă cu doar un pinion, legate printr-un lanț. Astfel, producătorii se asigură că îi oferă bicicletei de oraș aspectul caracteristic, ce încurajează un stil de pedalare relaxant.

Pentru cei care doresc ceva mai multă acțiune și o mobilitate mai mare în plimbările pe ale lor biciclete de oraș, există și variante dotate cu transmisii multi-speed. Pentru acestea, există mai multe opțiuni, ce vor fi prezentate în continuare.

  • Pe butuc. În acest caz ai tot o singură foaie și un pinion, la fel ca la varianta mono-speed, prezentată mai sus, dar diferența este dată de butucul pe care vine montată roata din spatele bicicletei. Acesta poate controla intensitatea cu care pedalezi, oferindu-ți un număr de trei sau opt rapoarte diferite. Butucul este închis etanș, și nu permite intrarea prafului ori a mizeriei în sistem, motiv pentru care nu are nevoie de o întreținere susținută, ca în cazul casetei clasice cu pinioane. De multe ori, acest gen de butuc vine și cu un sistem de frânare tip coaster integrat. În caz contrar, se va monta în paralel și o frână de mână, pentru încetinirea bicicletei.
Biciclete de oras transmisie pe butuc
  • Cu deraior, reprezintă cea mai cunoscută variantă de transmisie multi-speed și cel mai des întâlnită pe bicicletele dotate cu mai multe viteze. Un asemenea sistem de transmisie va fi compus dintr-un angrenaj pedalier, alcătuit din una, două sau trei foi de diverse dimensiuni, iar pe spate se va regăsi caseta cu pinioane. Aceasta din urmă vine cu 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10 sau 11 pinioane, care sunt practic niște discuri cu o dințare specifică. Modelele de biciclete de oraș rareori vin cu mai mult de 7 viteze.

Pentru obținerea rapoartelor diferite, trebuie schimbate foile sau pinioanele între ele, folosind niște deraioare (sau schimbătoare), al căror rol este acela de a transfera lanțul de pe un disc pe celălalt. Această acțiune este controlată printr-o manetă schimbător, ce se regăsește pe ghidonul bicicletei de oraș.

Biciclete de oras transmisie cu deraior

Așa cum a fost precizat și mai devreme, în cazul transmisiilor cu deraior, este necesară montarea unui sistem de frânare de mână, pentru a încetini bicicleta.

Sunt modelele de biciclete de oraș multi-speed mai bune ca cele cu o singură viteză?

Dacă ești obișnuit cu MTB-uri sau biciclete de șosea, ideea unei biciclete dotate cu o singură viteză se poate să îți pară puțin cam ciudată sau să te facă să crezi că pedalarea nu are cum să fie nici măcar pe aproape la fel de eficientă. Ei bine, în cea mai mare parte, cam ai dreptate.

Dar iată cum stă treaba: acestea sunt biciclete cruiser, nu unele dedicate performanței. Sigur, dacă vrei să faci curse cu ele, sau să ajungi din punctul A în punctul B, stabilind recorduri de viteză, ori dacă dorești să cobori pante pe care nici caprele negre nu pot ajunge, sigur, o bicicletă mono-viteză este inutilă. Dar trebuie să ții cont de faptul că modelele de biciclete de oraș sunt dedicate pedalării ușoare, fără să fie nevoie să atingi viteze amețitoare sau să urci dealuri cărora nu le poți vedea sfârșitul.

Cruiser-ele sunt dedicate pedalării urmate de momente de coasting, cum spun englezii, mai exact deplasării fără să fie nevoie de putere. Cu alte cuvinte, pedalezi puțin până prinzi ceva elan, apoi lași bicicleta să ruleze spre înainte, fără să te mai atingi de pedale, apoi când viteza scade prea tare (dar fără să se oprească de tot), pedalezi din nou și așa mai departe.

Cu toate acestea, nimeni nu spune că nu te poți bucura de o bicicletă cu mai multe opțiuni în ceea ce privește rapoartele din care poți alege. Chiar din contră. O variantă multi-speed se poate să îți facă plimbările ceva mai amuzante. Astfel de modele de biciclete de oraș au cel mai adesea 3 și rar peste 7 viteze. Aceste rapoarte diferite sunt extrem de importante dacă vreodată ai nevoie de ceva mai multă viteză sau mai multă putere, în funcție de zona în care decizi să ieși la pedalat. Ele vor oferi bicicletei o ceva mai mare versatilitate și pot face ca turele mai lungi să pară mai ușor de străbătut.

Concluzia este destul de simplă:

  • dacă mai ai o bicicletă pentru drumurile zilnice și necesiți un model pe care să îl folosești doar când dorești să te distrezi puțin, dar în special să te relaxezi pedalând pe o șa confortabilă, atunci poți merge pe mână unei mono-viteze;
  • în schimb, dacă dorești să folosești modelul tău de cruiser pentru mici navete sau drumul către piață și înapoi, pe teren care nu este întotdeauna lin sau pe distanțe ceva mai mari, atunci ar fi bine să alegi un model cu mai multe viteze.

Pedale

Pedalele unei biciclete de oraș nu sunt cu nimic ieșite din comun. În cea mai mare parte a lor sunt niște simple platforme din plastic dur, cu toate că se poate ca din când în când să întâlnești și modele care sunt fabricate din metal.

Aripi de protecție

Aripile de protecția împotriva noroiului vor fi adesea incluse în accesoriile cu care vin dotate modelele de biciclete de oraș. Acestea sunt fixate direct peste cauciucuri, pentru a te apăra de toate mizeriile care pot să îți zboare spre față sau pe spate. Ele sunt montate foarte aproape de roți, sunt atașate de furcă și de chain stays și vin curbate perfect de-a lungul cauciucului, acoperind în general jumătate din el.

Dacă se întâmplă ca modelul pe care îl alegi să vină fără aripi de protecție în dotare, ar fi ideal să îți cumperi tu o pereche și să o montezi, din moment ce procesul este unul nu foarte costisitor și extrem de simplu.

Accesorii

Accesoriile reprezintă partea cea mai amuzantă când vine vorba de biciclete de oraș. Vei găsi o mulțime de opțiuni din care vei putea alege, pentru a-i oferi personalitate și funcționalitate modelului tău preferat.

Faruri biciclete de oras

Farurile sunt cele mai comune accesorii. Deși multe modele de biciclete de oraș vin cu ele deja montate, de cele mai multe ori utilizatorii nu sunt mulțumiți fie de lumina generată de acestea, fie de felul în care arată, motiv pentru care aleg să le schimbe. Astfel, vei putea găsi o mulțime de variante din care vei putea alege: de la modele ce funcționează pe baterii, până la unele alimentate pe dinam, orice este posibil.

Portbagaje pe spate sunt un alt accesoriu destul de căutat, în special de persoanele care vor să utilizeze cruiser-ele lor și pentru a căra din când în când câte ceva cu el. Totodată, vei putea găsi o mulțime de genți ce vin montate tot pe spate, pentru a mări capacitatea de transport a bicicletei

Porbagaje biciclete de oras

Dacă vrei să mergi pe un aspect ceva mai tradițional, atunci vei putea alege să îți fixezi un coșuleț frontal. Acesta poate veni cu sau fără capac și există variante suficient de mari pentru a-ți putea lua cu tine la plimbare chiar și animalul de companie. Totodată, dacă pedalezi prin zone aglomerate, nu ar fi rău să îți cumperi și o sonerie, pentru a alerta pietonii că te îndrepți spre ei.

Cos frontal biciclete cruiser

Diferențe între modelele de biciclete femei și biciclete bărbați

O întrebare destul de comună indiferent de tipul de bicicletă către care te îndrepți este ”Cum se deosebesc modelele de femei de cele de bărbați” și este ușor de înțeles de ce. Când vine vorba despre biciclete de oraș, diferențele nu sunt atât de mari, cu excepția design-ului și a mărimii cadrului.

Variantele de biciclete bărbați vor avea, în cea mai mare parte a cazurilor, cadrul ceva mai mare, cu un top tube care vine spre spate destul de drept sau doar puțin curbat. În același timp, culorile și părțile grafice vor fi mai masculine. Ghidoanele și mânerele tind și ele să fie puțin mai mari și mai adecvate brațelor și palmelor bărbaților.

Modelele de biciclete femei sunt puțin mai mici ca cele prezentate anterior și vin cu un top tube care se curbează mult mai puternic spre partea de jos a tubului de șa. Cadrul poate totodată să fie compus din tuburi ceva mai înguste și puțin mai curbate. Totodată, estetica este mai feminină, iar culorile mai vii. Se poate ca uneori șaua să fie puțin mai diferită, mai lată, față de cea de pe biciclete bărbați.

Mărimile bicicletelor de oraș

Bicicletele de oraș vin în mărimi standard (S, M, L etc.), care nu diferă, în general, în funcție de marcă. De cele mai multe ori, dimensiunea cadrului va fi corelată cu înălțimea ta. Toți producătorii mari vor avea un tabel mărimi biciclete în care sunt trecute înălțimea utilizatorului și cea a cadrului, ca cel prezentat în continuare:

Tabel mărimi biciclete 

Biciclete băieți

Biciclete fete

Înălțimea utilizatorului

Mărime cadru

Înălțimea utilizatorului

Mărime cadru

cm

inci

mărime

cm

inci

mărime

148-158

13-14

XS

148-158

13-14

XS

158-168

15-16

S

158-168

15-16

S

168-178

17-18

M

168-178

17-18

M

178-185

19-20

L

178-185

19+

L

185-193

21-22

XL

193-198

23-24

XXL

Dacă din întâmplare, te găsești între mărimi, cel mai indicat ar fi să alegi varianta mai mică de dimensiune a cadrului, întrucât va fi mai ușor să ajustezi bicicleta la înălțimea ta, în comparație cu una mai mare.

Concluzii

Dacă nu dețineai prea multe informații cu privire la biciclete de oraș, acum le ai. Cu siguranță, după citirea acestui ghid de achiziție ai înțeles prin ce se caracterizează acest tip de bicicletă și care sunt avantajele deținerii uneia.

Atâta timp cât sunt folosite în scopul și în limitele pentru care au fost construite, cruiser-ele îți vor oferi unele dintre cele mai amuzante și confortabile plimbări din viața ta.

Dacă ești în căutarea unui anumit model de bicicletă de oraș, dar nu știi către care să te axezi, nu ezita să citești și ghidul comparativ de pe site-ul nostru. Acolo, pe lângă un rezumat a tot ceea ce este scris aici, vei găsi mai multe clasamente cu biciclete de oraș. În funcție de prețul de achiziție, vei observa și două dintre cele mai bune modele existente pe piața noastră, ce au fost alese și descrise succint.

Lasa un comentariu: