Deoarece acesta este al doilea model de bicicletă Pegas ce este descris pentru biciclete cruiser, nu se va mai prezenta un istoric al acestei firme. Trebuie doar amintit faptul că fabrica ce inițial a apărut în 1972 și care a dispărut odată cu căderea comunismului, a fost reinventată de către un grup de tineri în anul 2012.
La bază, Pegas este un proiect ce izvorăște din entuziasmul unei echipe de tineri care au înțeles că dacă vor să concureze cu valori și branduri românești într-o lume și o piață din ce în ce mai globalizată, ce are foarte mulți jucători importanți internaționali, cu istorie de zeci de ani în spate, este nevoie de întoarcerea la rădăcini și continuarea scrierii unor povești frumoase, ce au însuflețit mai multe generații din țara noastră. Generații a căror copilărie a fost marcată de amintiri cu biciclete Pegas și care simt ceva deosebit atunci când văd modele noi, în șaua cărora se află copiii sau nepoții lor.
Alegerea Cutezătorului drept un model de bicicletă de oraș ce este analizat, poate părea ciudată. La o primă vedere, acesta arată ca și cum ar face mai degrabă parte din segmentul fat bike al MTB-urilor. Și nu ai greși dacă ai crede asta, pentru că roțile mari și groase indică lucrul acesta. Dar privit mai în detaliu, vei observa că sunt multe lucruri care diferă între un mountain bike și Pegasul prezentat aici.
În primul rând poziția de pedalare a ciclistului este una foarte relaxată și lăsată pe spate, fapt care se datorează în special cadrului construit în așa fel încât să ofere o plimbare liniștită, în detrimentul uneia agresive. Totodată, bicicleta vine fără nici un fel de suspensie, lucru atipic pentru un MTB, dar care mai poate fi întâlnit pe unele fat bike-uri. Ghidonul este un high-riser, lucru neîntâlnit pe un mountain bike clasic, cum de altfel se întâmplă și cu șaua, aceasta fiind una grea, cu un strat suplimentar de burete și arcuri montate pe partea posterioară, pentru un plus de confort.
Toate motivele invocate mai sus ne sugerează faptul că într-adevăr, Cutezător este construit ca o bicicletă de oraș cu roți groase. Un fat bike urban, dacă vrei. Dar haide să vedem toate detaliile tehnice pe care cei de la Pegas le-au gândit pentru acest model de cruiser.
Cadrul noului Cutezător, pentru că discutăm despre modelul 2018, este în pas cu tehnologia folosită în industria velo. Astfel, cei de la Pegas au trecut de la oțel, materialul original folosit în 2016, atunci când acest cruiser a apărut, la aluminiu 6061. Datorită acestui fapt, greutatea bicicletei de oraș a scăzut cu până la 2 kg, comparativ cu primele ediții ale modelului. Acesta are o Geometrie Urbană Pegas, fiind suficient de rezistent pentru ca tu să poți trece liniștit peste borduri și piatră cubică, fără a te îngrijora că acesta se va deteriora.
Aluminiul 6061 reprezintă un aliaj de aluminiu, magneziu și siliciu, care este obținut la un cost destul de mic, acesta fiind și motivul pentru care este foarte des utilizat pentru cadrele de bicicletă. El vine cu o rezistență bună la stres și o maleabilitate destul de ok, reușind să ia forma dorită fără prea mari probleme. Aceste avantaje vin la o greutate specifică destul de mică, scăzută oțelului.
Din punct de vedere vizual, Cutezător se prezintă excelent. Vine cu o paletă mare de culori din care cicliștii pot alege, toate purtând nume deosebite, lucru cu care cei de la Pegas ne-au obișnuit: Verde Smarald, Negru Stelar, Portocaliu Cupru sau Alb Perlat. Toate nuanțele sunt frumoase, foarte puternice, intense și se potrivesc perfect bicicletei.
Punctele de sudură sunt destul de bine realizate, cu toate că sunt sesizabile, dar nu sunt foarte grosolane. Cablurile care duc spre spatele bicicletei sunt atent trase pe sub down-tube și top-tube, pentru a-i oferi bicicletei un aer mai îngrijit.
Furca este una fixă, cu brațe drepte, din aluminiu, o nouă îmbunătățire față de vechiul model de Cutezător, care avea această componentă fabricată din oțel.
Față de varianta precedentă de Cutezător, pentru acest model 2018 s-a trecut de la caseta cu 7 pinioane, la un butuc cu trei viteze Stormey Archer SK-RK. Astfel, transmisia este alcătuită dintr-un angrenaj cu brațe pedalier de 170 mm, cu o singură foaie din fier forjat cu 36 dinți, plus un pinion cu 19 dinți, iar rapoartele diferite sunt controlate de către butucul prezentat anterior.
Sturmey Archer este un butuc de calitate, fabricat din aluminiu 6061, ce oferă viteze bune de rulare, aproximativ 18 km/h treapta întâi, 24 în a doua și 32 în a treia, pe teren drept. Din păcate, mai mulți specialiști au observat o nesincronizare la acest butuc la ritmul de pedalare între treapta a doua și a treia. Dar aceasta este greu sesizabilă, iar cei care nu sunt cicliști profesioniști se poate să nici nu observe cum că ar fi ceva în neregulă.
Butucul Sturmey Archer SK-RK3 este asemănător ca performanțe cu mult mai cunoscutul Shimano Nexus 3, cu specificația că japonezii nu au încă modele ce pot fi montate pe biciclete cu roți groase, în vreme ce la ei nu vei observa probleme în ceea ce privește cadența de pedalare.
Vitezele sunt controlate cu ajutorul schimbătorului rotativ Sturmey Archer TSS33.
Sistemul de frânare este unul destul de performant, fiind compus din două frâne pe disc, mecanice, cu discuri de 160 mm atât pe față, cât și pe spate. Avantajele unui astfel de sistem sunt multiple: opresc identic, indiferent de condițiile atmosferice, fie că te plimbi prin soare, ploaie sau praf.
Controlul asupra frânării este foarte bun și ușor de realizat prin manetele de frână montate pe ghidon. Singura problemă poate apărea prin faptul că acționarea este mecanică, iar cablul se mai întâmplă ca din când în când să se secționeze sau să se deterioreze relativ rapid.
Roțile sunt compuse din jante de 26 inci, marcă proprie, care sunt echipate cu anvelope CST BFT cu lățimea de 4 inci. Acestea sunt ideale pentru tot felul de plimbări urbane și vin cu un profil adaptabil atât asfaltului, cât și pietrei cubice sau chiar pământului, în eventualitatea în care decizi să te abați puțin de pe alei, printr-un parc.
Șaua și ghidonul sunt unele tipice pentru cruisere. Astfel, scaunul vine cu un strat generos de burete și cu arcuri de cauciuc montate pe partea posterioară, pentru un plus de confort pe care îl va resimți ciclistul. Totodată, ghidonul high-riser, împreună cu șaua, vor oferi o poziție relaxantă de pedalare.
Angrenajul vine cu protecție de lanț modernă, fixată deasupra discului și care împiedică murdărirea pantalonilor sau agățarea acestora în lanț.
Greutatea totală a bicicletei, cu toate că una mare, este mai mică față de modelul precedent de Cutezător cu mai bine de 2 kg. Cu toate acestea, cele 17.8 kg ale sale se poate să te obosească puțin atunci când va trebui să le cari pe scări de la etajul 5 și până la parter, pentru a ieși la pedalat.
Una peste alta, Cutezător este probabil cel mai bun Fat-bike urban din lume, așa cum îl laudă și cei de la Pegas. Față de multe alte variante, care sunt greoaie și deloc comode de plimbat prin oraș, se vede că acest model a fost gândit special ca un cruiser mai întâi și apoi ca o bicicletă cu roți groase. Astfel, va fi o reală plăcere să ieși la pedalat în șaua lui Cutezător, care datorită design-ului și a culorilor ce sar în ochi va atrage o grămadă de priviri.
Și din punct de vedere tehnic stă bine: transmisia este una fiabilă, de calitate, care își face treaba cu brio, în vreme ce sistemul de frânare este unul dintre cele mai bune întâlnite pe vreo bicicletă de oraș cu un preț de achiziție mai mic de 600 Euro, categorie din care Pegas face parte.
Ca un minus trebuie amintită greutate ceva cam mare, cu toate că față de fat-bike-urile clasice poate fi considerată acceptabilă.