Cei de la Merida au înlăturat preconcepția potrivit căreia chinezii, japonezii și automat și taiwanezii fac produse de o calitate îndoielnică. De altfel, compania Merida a luat ființă tocmai cu scopul de a produce cele mai bune biciclete din Taiwan, dar iată că succesul lor pune într-o lumină bună întreaga piață asiatică a bicicletelor și componentelor de biciclete.
Cu siguranță ai admirat și visat cel puțin odată să deții sau să pedalezi pe o Merida și nici nu e de mirare, având în vedere că acestea sunt printre cele mai aspectuoase și performante biciclete pe care le poți găsi pe piață, evident la prețuri destul de prohibitive. Însă pentru pasionați nicio bicicletă nu e prea scumpă sau mai mult decât trebuie la capitolul echipare. În plus, în cazul modelului de față, acesta poate fi folosit cu succes și la competiții, așa că, până la urmă, se justifică prețul destul de ridicat (în raport cu puterea de cumpărare a românului, nu cu cel al calităților bicicletei).
Cu se deosebește Merida Reacto 300 (2018) față de alte biciclete de șosea din aceeași categorie de preț? În primul rând, geometria aerodinamică, îmbunătățită cu 5% anul acesta, față de modelul din 2017. În al doilea rând, echiparea de top, furca din carbon și design-ul modern, simplu și elegant.
Astfel, datorită formei aerodinamice și a cadrului destul de ușor, vei reuși să atingi viteze mult mai mari, cu minimum de efort.
Un alt element inovativ de pe modelul Reacto 300 2018, prezent și la cel anterior, este folosirea unei anvelope cu o lățime de 25 mm. Aceasta oferă un mai mare confort, pentru că atenuează mare parte a vibrațiilor și a șocurilor care vin dinspre șosea.
În plus, o îmbunătățire notabilă față de modelul din 2017 o reprezintă frânele de tip caliper, direct mount, superioare celor cu doi pivoți folosite anterior.
Merida Reacto 300 2018 nu diferă cu mult de modelul din 2017 la capitolul design și geometrie. Aceasta preia caracteristici de la bicicleta aero Merida Reacto, o bicicletă profesionistă, folosită în concursuri, și le incorporează într-un cadru de aluminiu. Astfel, cursiera devine una mult mai rapidă față de viteza pe care ar sugera-o la prima vedere, prin prisma greutății sale măricele.
Desigur, o bicicletă ideală ar fi atât ușoară, cât și aerodinamică. Din păcate, modelele care îndeplinesc aceste două condiții în același timp sunt foarte scumpe, deseori depășind 2000 Euro. Dacă ar fi să faci un compromis, este de preferat să ai o bicicletă mai grea, dar cu o aerodinamică mai bună.
Cadrul este fabricat din aliaj de aluminiu 6066, care îi oferă o rigiditate foarte bună, în special pe partea din față, unde head tube-ul supradimensionat și pipa țin totul fixat foarte bine.
Și din punct de vedere estetic, Reacto punctează bine. Cablurile de la schimbătoare și frână spate sunt trase prin cadru, dar nici nu te aștepți la altceva pentru o cursieră care se vrea a fi una dintre cele mai bune biciclete de pe segmentul ei de preț. Culoarea principală este un negru-cenușiu de foarte bună calitate, cu sigla de pe top tube și tija de șa vopsită roșie sau bleu.
Furca Reacto Carbon Race este fixă, special concepută pentru frâne cu montură convețională. Este confecționată în întregime din fibră de carbon și are un profil aerodinamic ce îți oferă posibilitatea să iei viraje strânse, fără prea mult efort, dar și să atingi viteze mari pe drum drept.
Această bicicletă Merida vine cu transmisie 2 x 10. Angrenajul este un FSA Omega cu foi de 52 și 36 dinți, care funcționează excelent cu caseta de pinioane Shimano CS-HG500. Împreună, îți dau viteze mari, care sunt perfecte pentru zonele drepte sau declinate, când vrei să pedalezi la viteză maximă, dar ai și variante mici, ideale pentru zonele de urcare.
Pe urcări, bicicleta se comportă foarte bine dacă ai o pantă ce crește gradat. Sigur, la înclinări foarte mari vei gâfâi puțin mai tare ca în cazul bicicletelor mai ușoare, din cauza greutății mai mari, dar lucrul acesta se va întâmpla foarte rar.
Sistemul de frânare, atât pe față cât și pe spate este reprezentat frâne tip caliper, direct mount, net superioare celor de pe modelul anterior, cu doi pivoți. Acesta are o putere mare de frînare și o aerodinamică îmbunătățită, singurul dezavantaj fiind faptul că necesită o furcă specială și un proces mai complex de montare.
Deraioarele spate și față sunt marca Shimano Tiagra, la fel cum este și maneta schimbător. Acestea funcționează exact așa cum au fost gândite – bine, rapide, fără un zgomot prea mare la schimbarea vitezelor.
Roțile nu sunt unele care să te dea pe spate, însă își fac treaba foarte bine. Jantele sunt modelul Merida Expert și au o adâncime de 30 mm și un diametru de 28 inch.
Cauciucurile Maxxis Dolemites au 25 mm lățime și sunt mai mult decât decente.
Față de modelul din 2017, Merida Reacto 300 2018 nu a evoluat foarte mult, scăzând doar câteva grame. Aceasta cântărește 9,71 Kg, față de 9.80 cea din sezonul trecut.
Merida Reacto 300 2018 nu este cea mai ușoară cursieră de pe piață însă este dotată foarte bine și prinde viteze la care nu te-ai aștepta doar privind-o.
Mai mult, având în vedere evoluția sistemului de frânare, un neajuns la modelul anterior, se poate spune că nu îi poți găsi prea multe defecte. Greutatea ar fi singura care o împiedică să se clasifice pe primele locuri în topul celor mai bune cursiere, însă dacă nu participi la curse profesioniste acest lucru nu are de ce să te deranjeze prea mult.