Pentru modelul high-end-ish, am ales să fie prezentat CAAD Optimo Disc Tiagra al coloșilor de la Cannondale. Spun high-end-ish, pentru că prețul, deși unul mare, abia depășește cu câteva sute de Euro pragul (critic pentru noi, românii) de 1000 Euro, net inferior altor firme care sar ușor peste 2000 Euro.
Deși la noi poate nu este prea cunoscută această firmă, tocmai din cauza prețurilor ceva cam mari ale bicicletelor pe care le produc, în occident ele sunt extrem de căutate și apreciate. Parteneriatul lor cu firma Volvo a dus la înființarea celei mai de succes echipe de MTB din istorie, care a câștigat de-a lungul timpului 17 Cupe Mondiale, 16 Campionate Naționale Americane, 33 Cupe NORBA, 2 Medalii Olimpice și 2 Medalii de Aur la cupele Pan-Am.
Firma este o adevărată poveste de succes. O Cinderella a afacerilor. A fost fondată în anul 1970 de către Joe Montgomery, care alături de un grup de prieteni și-au deschis un mic atelier de piese velo deasupra unei fabrici care producea conserve cu castraveți murați. Numele firmei a fost dat după stația de tren care se vedea de pe geamul atelierului. Iar de atunci, datorită implicării și seriozității au crescut continuu, ajungând ceea ce sunt în prezent – un gigant al industriei producătorilor de biciclete.
Americanii de la Cannondale sunt considerați adevărați magicieni în ceea ce privește cadrele fabricate din aluminiu. În ultimele două decenii, inginerii firmei și-au căpătat notorietatea ca cei mai îndrăzneți din punctul de vedere al inovațiilor pe care le aduc cadrelor produse din acest material.
Dar haide să vedem cu toții dacă într-adevăr caracteristicile cursierei se ridică la nivelul așteptărilor.
Componente
Optimo vine cu un cadru SmartForm C2 din aluminiu, tuburile căruia sunt gândite astfel încât să fie combinația perfectă de forță, rigiditate și greutate redusă. Astfel, top-tube-ul pornește ca unul gros, dinspre head tube-ul care este poziționat la un unghi de 73.1 grade și se îngustează spre coadă, pentru a fi în conformitate cu aerodinamica necesară unei cursiere.
Inovativ la acest cadru este sistemul SAVE, care reprezintă o tehnologie proprie Cannondale. Practic, este un micro-sistem de suspensii. Datorită unor zone specifice de flexare din triunghiul din spate și din furcă, bicicleta poate absorbi mare parte din șocuri și din vibrația dată de șosea, oferindu-ți un control și un confort mai mare.
Tija de șa, ghidonul, pipa și șaua sunt toate creații proprii Cannondale pe sistemul SI (system integration). Cu alte cuvinte, este o abordare holistică a designului bicicletei. Toate componente, de la cadru, la manetele schimbătoare, cockpit, frâne și transmisie sunt gândite astfel încât să funcționeze ca un întreg, și nu ca piese individuale.
Șaua, în schimb a fost destul de criticată, deoarece persoanelor le pare că în încercarea de a face bicicleta mai confortabilă, cei de la producție au pus cam mult burete, iar acum șaua se simte puțin prea moale.
Culoarea este un frumoasă, lucioasă, un negru (sau argintiu) combinat cu un seat-tube albastru, iar firma este vopsită galben. Combinația este una reușită, aspectul bicicletei fiind unul plăcut. Sudurile sunt incredibil de bine realizate și șlefuite, astfel încât sunt imperceptibile.
Din păcate, aici, la capitolul aspect vizual, avem și primul minus, prin cablurile care nu sunt trase prin cadru, ceea ce este o adevărată dezamăgire. Te-ai fi așteptat ca o firmă atât de mare, precum cei de la Cannondale să fi fost puțin mai interesată și de modelele acestea, care pentru ei sunt cheap. Doar cablul de frână spate trece prin cadru, restul sunt prinse, frumos ce e drept, pe partea inferioară a downtube-ului.
Modelul CAAD Optimo este gândit ca unul versatil, cu care se poate ieși la plimbare inclusiv pe vreme rea, motiv pentru care vei putea găsi suporți de fixare a aripilor de protecție atât pe roata din spate, cât și pe cea din față.
Furca este una, așa cum a fost prezentat mai devreme, inovativă. Este full-carbon, fabricată în întregime din fibră de carbon și, împreună cu chainstays, beneficiază de acele zone de flexare, ce acționează ca niște suspensii în miniatură.
Transmisia este 2 x 10, alcătuită din deja clasicul angrenaj FSA Omega (diferența este făcută de monoblocul BB30, o surpriză plăcută), combinat cu, la fel de des întâlnita casetă din segmentul de piață medie, Shimano Tiagra HG500.
Acest sistem a devenit banal din cauza faptului că funcționează foarte bine și te poți baza pe el. Prețul este unul decent și îți oferă ture line, cu shimbări rapide, precise, fără efort, ale vitezelor.
Deși frânele sunt cam cele mai bune variante mecanice pe disc existente pentru cursiere, Promax Render R pe față cu disc de 160 mm și DKS-330R pe spate cu disc de 140 mm, nu sunt suficient de bune, după spusele mai multor critici. Cu al lor sistem mecanic cu un pivot, par cam old school, ținând cont de tehnologia existentă în prezent. Părerea multora este că dacă nu poți să introduci în segmentul de preț mediu – spre high un sistem hidraulic pe disc sau măcar unul mecanic pe disc cu doi pivoți, nu-ți mai bate capul, pentru că vei fi criticat.
Problema nu e că nu funcționează, dar sunt primitive și necesită continue ajustări pentru a le menține performante și plus că sunt destul de grele.
Deraioarele sunt atât pe spate, cât și pe față Shimano Tiagra, iar maneta schimbător, de asemenea, poartă același nume.
Roțile sunt decente, alcătuite din jante Optimo RD 3.0, de 28 inci, echipate cu anvelope Schwalbe Lugano, de 25 mm lățime. Funcționează bine și oferă o aderență bună, chiar și pe ploaie.
Greutatea este un nou punct negativ. Bicicleta de șosea se apropie de 10 kg (9.62 kg, mai exact), fiind catalogată ca grea, după toate standardele.
Poți găsi biciclete mai ieftine până și cu 500 Euro care să fie la aceeași greutate cu ea, sau poate chiar mai ușoare.
CoNCLUZII
Una peste alta, Cannondale CAAD Optimo Disc Tiagra este o bicicletă bună, suficient de rigidă, dar și confortabilă în același timp. Deși din cauza greutății ridicate nu pretindea că va câștiga vreun concurs de coastă, este un all-rounder decent, cu care poți străbate destul de mulți km fără să obosești prea tare.
Totodată, geometria ușor sportivă îți permite ca pe porțiunile de vale să abordezi o poziție mai agresivă, pentru a prinde o viteză mai bună.
Ca minusuri:
- La prețul la care se regăsește acest model se putea instala un angrenaj Tiagra 4700, în loc de FSA, fără probleme, care ar fi funcționat impecabil cu deraioarele și caseta Tiagra. De fapt, atunci când citești Tiagra în numele modelului și la prețul la care este pe piață, nici nu îți închipui că nu are sistemul complet;
- Vizual dezamăgitor prin faptul că nu are cablurile trase prin cadru;
- Șaua nu este foarte confortabilă, fiind cam moale pentru o cursieră;
- Frânele primitive pentru un model care nu poate fi considerat ieftin.
Note Acordate | Pentru: all-rounder |
---|---|
Pe urcări | |
Pe coborâri |