Nu se putea să vorbim despre biciclete MTB ieftine și de calitate fără să aducem în discuție și un model al românilor de la DHS. După cum vei observa, firma producătoare din Deva, care a luat naștere în 1999, în Petroșani datorită unor investiții chineze și care abia în 2012 s-a mutat, pentru a-și extinde linia de producție în orașul reședință de județ al Hunedoarei, a construit Terrana ceva mai rudimentar în comparație cu Devronul prezentat anterior.
Așadar, acest MTB se prezintă ceva mai slab din punct de vedere estetic decât Riddle, cu toate că în ceea ce privește dotările chiar nu dezamăgește deloc. Vine cu frâne hidraulice pe disc de la Shimano și o transmisie Shimano Altus – Acera, dar haide să vedem în detaliu toate aceste componente.
Încă de la o primă vedere poți observa cadrul care are o formă ceva mai adaptată pentru partea sportivă. Așadar și poziția în șa va fi una mai puțin relaxată și mai degrabă axată pe performanță. Acesta este fabricat din aluminiu 6061, care reprezintă un aliaj de aluminiu, magneziu și siliciu obținut la un cost destul de mic, motiv pentru care este și atât de des utilizat pentru cadrele de bicicletă.
Are o rezistență la stres foarte bună, este maleabil, reușind să ia forma dorită fără prea mari probleme, iar toate aceste avantaje vin la o greutate specifică destul de mică, scăzută față de oțel.
Din punct de vedere estetic, cadrul se prezintă acceptabil, dar în mod cert nu la fel de bine precum Riddle. Așadar, forma tuburilor este una destul de banală, acestea fiind drepte, niciunul dintre cabluri nu este tras prin cadru, toate fiind prinse de top-tube și sărind destul de puternic în ochi în special pe varianta de bicicletă vopsită în verde.
Punctele de sudură sunt bine realizate și șlefuite, fiind greu de observat. Cadrul vine vopsit în două nuanțe – un verde strident, care garantat te va face observat oriunde ai ieși să pedalezi și negru mat care se prezintă foarte bine.
Review-Biciclete.ro vă pune la dispoziție un calculator cadru biciclete de munte unde vă puteți alege mărimea bicicletei potrivită staturii dumneavoastră.
Furca este un MD-995, MLO și din păcate, oricât de mult s-a căutat pe internet nu s-au putut găsi mai multe informații cu privire la producător sau alte detalii legate de fabricație. Cel mai probabil este ori producție proprie, ori a fost compusă de o firmă foarte mică din domeniu special pentru cei de la DHS.
Ce știm este că vine cu amortizare pe arc, are o cursă de 100 mm și cu buton de pretensionare cu acționare mecanică. Se simte destul de bine pe traseu și chiar dacă nu se compară cu variante ale unor branduri de renume, își va face cât de cât treaba pe suprafețe de teren cu un off-road moderat.
Transmisia este compusă dintr-un angrenaj Shimano MT100, ce face parte din gama de produse Altus și care are trei foi cu 40, 30, respectiv 22 dinți și brațe pedalier din aluminiu de 175 mm, plus o casetă Shimano Acera CS-HG200 cu nouă pinioane cu dințare cuprinsă între 11 și 34. Rapoartele dezvoltate de acestea vor fi unele destul de bune, atât pentru coborâri cât și pentru urcări, cu toate că pe pante ceva mai agresive te vei chinui puțin la deal.
Schimbul vitezelor se realizează prin deraioarele și manetele schimbător Shimano Altus M2000 atât pe spate, cât și pe față, iar cel ce controlează caseta vine cu funcția Shadow Plus. Aceasta oferă posibilitatea de a tensiona patina schimbătorului cu ajutorul unui comutator care se găsește montat sub capacul mecanismului, pe lateralul deraiorului.
Modalitatea de funcționare este prin frecare, asemenea unui ambreiaj de la mașină și astfel se reduce foarte mult zgomotul pe care lanțul îl face în timpul deplasării dacă nu dispune de funcția Shadow Plus, dar și mișcarea lanțului, scăzând astfel spre zero șansele ca acesta să cadă. În plus, ajustând tensionarea patinei vei avea un control mai bun, în special pe traseele ceva mai denivelate (o tensionare mai mare face ca lanțul să fie mai greu de mișcat, astfel că acesta va bate mult mai puțin pe zonele ceva mai tehnice).
Legat de calitatea transmisie, aceasta este una decentă. Face parte din gama de produse mid-level Shimano dedicate sectorului amator, atunci când ne referim la Altus, sau chiar ceva mai bune, când discutăm despre Acera.
Sistemul de frânare este și el, la rândul lui, unul destul de bun. Frânele din dotare sunt unele hidraulice pe disc, Shimano M315 și vin cu discuri de 160 mm atât pe față cât și pe spate. Acestea fac parte din gama de produse Altus, și funcționează chiar decent. Este drept că sistemul va avea ceva probleme în special pe coborârile mai agresive sau pe sectoarele de drum mai tehnice, unde se va încălzi și va începe să se facă simțită apariția fading-ului.
Dar nu putem nega faptul că cei de la DHS sunt net superiori tuturor competitorilor din segmentul de preț din care Terrana face parte. Mare parte a acestora au fie V-brake-uri, fie, în cel mai bun caz, frâne mecanice pe disc.
Manetele de frână sunt unele care fac parte din setul Shimano M315 și se simt destul de bine în mână, oferind stabilitate degetelor.
Roțile sunt compuse din jante acceptabile duble din aluminiu de la Cerurim, modelul Taurus, ce vin echipate cu butucul KT MD7F pe față și KT MD4R pe spate, ambele având prinderi QR. Aceștia sunt decenți și chiar și anvelopele Kenda K1080 sunt destul de ok pentru nivelul de preț la care DHS-ul se găsește.
Greutatea este ceva cam mare, Terrana cântărind 14.6 kg.
Așa cum a fost specificat și în cazul modelului Riddle, variantele de biciclete DHS sunt unele care stau ceva mai slab decât cele Devron, cu toate că sunt produse de aceeași companie. Și aici nu ne referim neapărat la dotări, ci mai degrabă la finisaje și la atenția la detalii.
Acestea fiind spuse, Terrana 2729 se prezintă bine. Astfel, transmisia este una bună, Shimano Atus – Acera, ce vine cu funcția Shadow Plus și care își face treaba mai mult decât acceptabil, iar sistemul de frânare este, la rândul lui, tot un Altus, deci un produs de calitate al japonezilor, din gama medie a segmentului dedicat amatorilor. Roțile sunt și ele destul de ok.
La ce se mai putea lucra este furca, ea fiind un no-name, care chiar dacă funcționează, nu are o fiabilitate crescută. Însă, ținând cont că acest tip de biciclete DHS pot fi achiziționate cu un preț mai mic de 350 Euro, putem trece cu vederea calitatea amortizorului și spunem, fără probleme, că avem în față o bicicletă chiar bună, poate cea mai bună din segmentul ei de piață.