KTM este o altă poveste de succes din industria velo. Compania a început de jos, în anul 1934, când Hans Trunkenpolz, atunci în vârstă de 25 de ani, a deschis un mic service shop dedicat comunității locale în care acesta locuia, în Mattighofen, Austria, ce se ocupa de revizia motocicletelor.
După Cel de-al Doilea Război Mondial, cum cererea pentru reparații și operațiuni de întreținere era în scădere, el a început să construiască motociclete, pentru a putea supraviețui. Cu timpul, a trecut și la biciclete și astfel, în anul 1964 a apărut prima bicicletă ce purta sigla KTM, odată cu ea luând naștere și compania KTM Fahrrad GmbH, cunoscută internațional sub denumirea de KTM Bike Industries.
Cu toate că au o istorie de mai bine de 50 de ani, de-a lungul timpului au întâmpinat anumite dificultăți: la jumătatea anilor 90, grupul s-a împărțit în două – KTM Bike și KTM motorbike – iar în 1997, divizia de biciclete a trebuit să declare faliment, pentru o perioadă scurtă, până când au reușit să vină cu tehnologii noi, ce au resuscitat modelele de biciclete.
În prezent, ei au mai bine de 300 de angajați, iar pe porțile fabricii din micul orășel austriac ies anual peste 300.000 de biciclete ce se pot lăuda că au o calitate peste medie, ”calitate austriacă” așa cum le place producătorilor să se laude.
Același lucru poate fi spus și despre modelul Peak RS, analizat aici, ce vine cu componente de înaltă fiabilitate, ale unor firme de renume precum RockShox sau Shimano. Citește în continuare, pentru mai multe detalii legate de echiparea acestui KTM.
Cadrul acestei biciclete este fabricat din aluminiu 6061. Acesta reprezintă un aliaj de aluminiu, magneziu și siliciu care cu toate că este un material obținut la un cost destul de mic, fapt pentru care este și atât de des utilizat pentru cadrele de bicicletă, are o rezistență la stres foarte bună. În același timp, prețul nu foarte mare se datorează și faptului că, spre deosebire de alte aliaje, acesta este mai maleabil, reușind să ia forma dorită fără prea mari probleme. Toate avantajele vin la o greutate specifică destul de mică, mult scăzută oțelului, iar în plus, sudura lui se realizează rapid.
Din punct de vedere estetic, cadrul se prezintă excelent. Vine în două nuanțe: fie negru cu inserții de albastru, fie gri-argintiu, cu inserții de portocaliu. Ambele variante sunt plăcute, prezintă puncte de sudură foarte bine realizate, iar cablurile, cu toate că nu sunt trase prin cadru, fapt dezamăgitor de altfel, pentru segmentul de preț din care bicicleta face parte, măcar sunt atent prinse pe sub top și down tube, pentru a-i oferi acesteia un aspect curat.
Furca RockShox XC 30 a celor de la Sram este una performantă, cu toate că nu depășește nivelul entry-level. Aceasta este pe arc (o altă verigă ceva mai slabă a bicicletei, în vreme ce alte modele care fac parte din același segment de preț au variante pe cartuș de aer), are o cursă de 100 mm și poate fi blocată mecanic, cu ajutorul butonului ce se regăsește pe brațul furcii.
Cu toate că așa cum a fost specificat mai devreme, nu este o variantă profesionistă, amortizorul își face bine treaba. Acesta reușește să preia șocurile rezultate în urma traversării obstacolelor întâlnite pe turele off-road și chiar dacă nu oferă o plimbare la fel de relaxantă precum în cazul unei furci pe aer, totuși vei avea parte de un confort destul de bun.
Transmisia este alcătuită dintr-un angrenaj Shimano Deore FC-M6000, cu trei foi ce au 40, 30, respectiv 22 dinți, plus o casetă din Shimano HG50-10, din aceeași gamă de produse ca și angrenajul, cu zece pinioane cuprinse între 11 și 36 dinți.
Deraiorul față este Shimano Deore M617-E, în vreme ce varianta de pe spate este tot Deore. Acestea sunt controlate cu ajutorul manetelor shifter Shimano Deore M610-10.
Așadar, întreaga transmisie poartă sigla Shimano și toate componentele sunt din gama Deore. Aceasta este rezervată segmentului pro entry level, dedicată sportivilor profesioniști ce au un buget de achiziție ceva mai redus sau care sunt încă la un nivel ceva mai puțin avansat. Cu toate acestea, sistemul va face față foarte bine tuturor tipurilor de trasee off-road, indiferent dacă vrei să dai o tură relaxantă pe drumurile neasfaltate din jurul orașului tău, ori dacă ai de gând să participi la concursuri nu foarte solicitante.
Din păcate, nu la fel de multe lucruri pozitive pot fi spuse și despre frâne. Peak este dotat cu sistemul Shimano M355, care face parte din gama Altus. Acestea sunt unele hidraulice, cu discuri de 180 mm, care cu toate că își fac datoria cum trebuie, aparțin unui segment entry level superior sau mid level dedicat amatorilor, net inferior calității transmisiei. Ele sunt controlate prin intermediul manetelor Shimano M355 și din păcate, pe coborârile ceva mai lungi si tehnice nu se comportă deloc bine, încingându-se destul de repede și observându-se apariția fading-ului.
Roțile sunt compuse din jante Ryde Taurus, unele cel mult decente, relativ ușoare și rezistente, din aluminiu, ce vin echipate cu anvelopele Schwalbe Rapid Rob, care sunt destul de slabe. Așa cum a mai fost observat și în cazul altor producătorilor de MTB-uri, și cei de la KTM au echipat destul de bine modelul de față în toate privințele, mai puțin la capitolul roți.
Greutatea totală a lui Peak este una cu adevărat bună, depășind mare parte a modelelor care fac parte din același segment de preț, la cele 12.7 kg cântărite.
KTM ne prezintă un model de bicicletă MTB destul de interesant. Acesta vine cu o furcă de calitate, care face față multor abuzuri, cu toate că nu este la nivelul celor cu cartuș de aer. Nici sistemul de frânare, care chiar dacă este unul hidraulic pe disc ce funcționează bine, nu se compară cu variantele ceva mai performante produse tot de japonezii de la Shimano.
Și nici despre roți nu putem afirma că ne-au impresionat în vreun fel. Acestea fiind spuse, nu putem să nu lăudăm transmisia full-Shimano Deore, de la manete shifter și până la angrenaj, plus faptul că bicicleta cântărește doar 12.7 kg, mai puțin decât multe alte modele ce au prețul de achiziție mai mic de 800 Euro.
Note Acordate | |
---|---|
La deal | |
La vale | |
Manevrabilitate |