Iată încă o bicicletă care te ajută să înțelegi de ce Merida este una dintre cele mai respectate companii de profil de pe piață. Atunci când vine vorba de conceperea unei biciclete, deși prețul e pe măsură, inginerii de la această companie nu fac rabat de la calitate. În plus, designul și geometria cadrului sunt impecabile. Într-adevăr o bicicletă de munte care nu doar că întoarce capete, ci care este capabilă să te ducă pe cele mai dificile trasee.
Modelul de față, One-Twenty 9.XT (2018) vine cu roți de 29 inch, transmisie XT și un sistem de amortizare foarte performant și poate fi, fără urmă de îndoială, una dintre cele mai impresionante biciclete de munte prezentate pe site-ul nostru, așa cum spuneam și la prezentarea modelului din sezonul anterior.
Dar hai să aflăm mai multe despre componentele tehnice ale modelului scos la vânzare anul acesta.
Cadrul este unul de o calitate într-adevăr impresionantă. Este realizat dintr-un aliaj superior de aluminiu, 6066 hidroformat, în fabricarea sa folosindu-se tehnologie de ultimă generație pentru a-l face foarte rezistent, dar și ușor în același timp, oferind cel mai bun raport forță/greutate.
Din punct de vedere estetic, bicicleta se prezintă excelent. Vine cu un design cu țevi fine și curbe interesante, ce îi oferă un aer ceva mai sportiv. Culorile sunt foarte bine alese. Poți alege între un albastru intens, lucios, cu inserții de verde (culoare statement a celor de la Merida) sau un negru puternic, cu inserții de roșu. Punctele de sudură, așa cum te-au obișnuit deja taiwanezii de la Merida, sunt excelent realizate și finisate, absolut imperceptibile, în vreme ce cablurile sunt în totalitate trase prin cadru, pentru un aspect general ordonat și curat și elegant.
Review-Biciclete.ro vă pune la dispoziție un calculator cadru biciclete de munte unde vă puteți alege mărimea bicicletei potrivită staturii dumneavoastră.
Inginerii de la Merida au montat pe acest model de bicicletă de munte o suspensie dublă. Astfel, pe față vine cu furca de ultimă generație Rock Shox Revolution, cu o cursă de 130 mm, pe cartuș de aer.
Pe lângă furcă, prins de chainstays mai vine cu un amortizor Fox Float Performance, care are marele avantaj de a permite blocarea completă a suspensiei, lucru nu foarte întâlnit pe biciclete full-suspension, transformând practic această bicicletă Merida într-un hardtail veritabil, atunci când este cazul. Astfel, la urcări, atunci când ai nevoie de mai multă stabilitate și rigiditate, un hardtail se va comporta mult mai bine decât o bicicletă full-suspension.
Încă din denumirea modelului, One-Twenty 9.XT, este clar că te aștepți să vezi în dotarea bicicletei componente XT. Așadar, transmisia 2 × 11, este compusă dintr-un angrenaj Shimano XT cu două foi de 36 si 26 de dinți (o îmbunătățire față de modelul din 2017, care avea două foi cu 24 si 34 dinți), plus o casetă Shimano M7000-11 cu pinioane ce au între 11 și 42 dinți. Rapoartele oferite de această combinație sunt excelente pentru toate tipurile de trasee, fie ele urcări, coborâri sau ture de coastă în viteză, atâta timp cât ciclistul este unul experimentat.
Schimbătoarele sunt și ele unele de calitate. Astfel, cel pentru foi este un Shimano XT, iar pe spate Shimano XT GS Shadow+, funcție cu ajutorul căreia schimbul vitezelor este unul exact, silențios, iar probabilitatea de cădere a lanțului scade spre zero. Manetele schimbător fac parte și ele tot din gama XT.
Despre transmisie nici nu mai rămâne nimic de spus. Este una modernă, extrem de performantă, clar dedicată cicliștilor profesioniști, care își vor putea face reglajele fine așa cum doresc și cum cred ei de cuviință, aceasta făcându-și treaba ireproșabil.
Atât pe față cât și pe spate, bicicleta are câte o frână hidraulică Shimano M500, cu discuri de 180 mm, exact ca în cazul modelului din 2017. Acestea fac parte dintr-o gamă inferioară de produse, în comparație cu componentele transmisiei, și anume Deore. Chiar și așa, ele funcționează foarte bine, indiferent de tipul de traseu ales de ciclist, cu toate că se poate ca pe unele segmente ceva mai tehnice să prezinte o tendință de supraîncălzire.
Roțile sunt alcătuite din jante de 29 inch Merida Expert CC, care sunt unele foarte rezistente, dar și destul de ușoare, ce vin echipate cu anvelopele Maxxis Forekaster de 2.35 inch. Acestea au un profil ce le face adaptabile pentru majoritatea condițiilor întâlnite pe turele de off-road, de la urcări istovitoare, la coborâri cu înclinare ridicată, unde viteza de rulare este una mare. Roțile vin dotate cu butuci cu rulmenți FoBearing CL 15 boost pe față și Shimano Deore-12 Cl boost pe spate.
Greutatea lui Merida One-Twenty 9.XT Edition 2018 este una acceptabilă, deși în creștere ușoară față de sezonul trecut. Aceasta cântărește acum aproape 14 kg, față de 13.3 kg modelul anterior. A
vând în vedere însă că avem în față o bicicletă de munte, și nu o cursieră, ușoara creștere în greutate nu reprezintă cu adevărat un impediment atunci când ești pe traseu, ci poate doar atunci când trebuie să o cari în spate.
Merida One-Twenty 9.XT Edition este o bicicletă excelentă, indiferent că vorbim de modelul din 2017 sau cel din 2018. Aceasta impresionează la aproape toate capitolele, începând cu felul în care arată, apoi cu cadrul care este rigid, ușor, cu puncte de sudură foarte bine realizate și cablurile nelăsate pe exterior.
În plus, are o echipare de top: un sistem de transmisie excelent, silențios, exact și performant, frâne ce funcționează foarte bine, cu toate că fac parte dintr-o gamă de produse inferioară transmisiei, roți solide și anvelope trainice. Doar la capitolul greutate se poate spune că lasă puțin de dorit.
Este o bicicletă care se mulează foarte bine pe toate tipurile de teren, făcând față atât coborârilor foarte rapide, cât și urcușurilor epuizante.