Pentru a nu fi criticați că toate bicicletele nou apărute în anul 2018 pe care le analizăm în detaliu sunt unele relativ scumpe, cu prețuri ce depășesc 350 Euro, am ales să analizăm și un model ce poate fi cumpărat cu mai puțin de 150 Euro. Este drept că el stă rău la toate capitolele, dar încearcă atunci când citești review-ul acesta să ții cont de suma foarte mică de bani pe care o vei plăti pentru bicicletă.
Acest model este fabricat sub licența românilor de la Carpat Sport. Investitorii au înființat compania în anul 2012, atunci când au preluat facilitățile de producție și rețeaua de distribuție a unei firme deja existente în domeniu velo și care activa încă din anul 1997. Totodată, în 2011 s-a finalizat construcția unei noi linii de producție lângă Urziceni, care îi face ca în prezent să dețină peste 12.000 mp de platformă logistică.
Cu toate că sunt o firmă nouă, s-au afirmat pe piața locală, activând printr-o rețea de mai bine de 300 de dealeri și încep să devină din ce în ce mai cunoscuți și pe plan internațional, datorită unui raport excelent calitate/preț.
Varianta prezentată aici nu putem spune că impresionează în vreun fel. De fapt, poate fi numit mountain bike doar datorită faptului că are două roți, o șa și o furcă. Dar chiar și așa, ținând cont prețul mic ce îl vei plăti pe V2609A, merită să vezi descrierea în detaliu a modelului.
Cadrul este unul care are o formă standard pentru biciclete MTB. Tuburile sunt simple, nici prea groase, nici prea subțiri, cu un design banal, dar care încurajează o poziție de pedalare ceva mai verticală și mai relaxată. De altfel, nici nu avea sens o abordare profesionistă, deoarece echiparea nu va face față unui astfel de test, dar ajungem și acolo în curând.
Așa cum probabil te și aștepți, cadrul este fabricat din oțel. Cu toate acestea, vei fi surprins la finalul review-ului să afli că nu face ca bicicleta să cântărească prea mult. O parte pozitivă în fabricarea tuburilor din acest material este că el se poate suda foarte simplu și curat, lucru care se observă și aici, punctele de îmbinare fiind perfect executate, șlefuite și mascate. Culoarea cadrului este una simplă, negrul fiind dominant, cu inserții de alb și roșu.
Ne dezamăgesc, în schimb, cablurile. Niciodată nu vom putea înțelege de ce atunci când ai cablurile pe la exteriorul cadrului nu ai grijă să le tragi ceva mai atent pe lângă tuburi. Din această cauză, cablul de la frâna față face o buclă foarte ciudată imediat după ce coboară din manetă, cum de altfel face și cel care duce în spate, înainte de a fi prins de cadru. În schimb, după ce toate ajung la prima ureche de prindere ce se găsește montată sub tup-tube, sunt ceva mai atent lipide de acesta.
La varianta de fete, bucelele acelea sunt anulate, motiv pentru care aspectul general este ceva mai curat. Culorile acesteia sunt alb, cu inserții de roz.
Despre furcă nu putem spune prea multe, în afară de faptul că este producție proprie, din oțel, care are o amortizare pe arc și o cursă de 100 mm. Adesea la astfel de modele ieftine este mai indicat să mergi pe mâna unor cadre fixe, pentru că de cele mai multe ori furcile nu vor avea alt rol în afară de acela de a îngreuna inutil bicicleta.
Aceasta de față, spre surprinderea tuturor, a funcționat în testări. Nu se poate spune că bine, dar cursa nu a rămas blocată și a făcut tot posibilul să amortizeze ce a putut și ea din denivelările drumului.
Transmisia 3 x 7 este un grup full-Sunrun. Atenție, totuși, că nu vorbim aici despre Suntour, japonezii atât de renumiți în industria velo. Sunrun este o firmă chinezească, ce vine cu produse rip-off, deci furate în românește, după branduri mult mai cunoscute și cu istoric în față. Așa se face că sistemul prezent aici este compus dintr-un angrenaj cu trei foi, ce au 42, 34, respectiv 24 dinți, plus o casetă cu șapte pinioane cuprinse între 14 și 28 dinți.
Îți sună cunoscut? Bineînțeles că da. Angrenajul este un rip-off după Shimano Tourney FC-TY501, în vreme ce caseta este identică cu un MF-TZ21, tot fabricată de japonezi. Dacă pentru firma Shimano putem garanta calitatea produselor și fiabilitatea lor, despre cele fabricate în China spunem doar că la o primă vedere sunt niște falsuri destul de slabe calitativ, a căror funcționalitate este îndoielnică.
În caz că dorești ceva mai multe informații cu privire la compania producătoare, pe site-ul oficial ei susțin că au linia de producție în Ningbo, la Sud de Shanhai, suspicios de similar cu Saiguan, o altă firmă necunoscută din China, dar care are exact aceeași adresă ca Sunrun, diferind doar numărul porții. Tot identice sunt și istoricele lor, ambele înființându-se în anul 1991 și pretinzând că fabrică ”micul” număr de 6 milioane schimbătoare pe an.
Vitezele sunt controlate prin intermediul deraioarelor și a manetelor shifter stil Revo Shift care poartă aceeași siglă ca și piesele prezentate anterior. Schimbul vitezelor în teste este decent, asemănător celui de pe Tourney, însă după cum a fost specificat și mai devreme, fiabilitatea și calitatea componentelor ne face să ne punem un semn de întrebare.
Sistemul de frânare este unul compus din frâne mecanice pe disc, cu rotor de 160 mm, atât pe spate, cât și pe față. Calitatea încetiniri este acceptabilă, cu toate că se poate ca niște V-brake-uri de la Shimano să fi oferit o fiabilitate mai mare, iar prețul de achiziție cu siguranță nu ar fi fost mult schimbat.
Roțile sunt alcătuite din jante de 26 inci duble, din aluminiu, ce vin echipate cu anvelopele Wanda, care sunt unele de slabă calitate, dar cu un profil acceptabil pentru turele off-road.
Așa cum a fost specificat și în descrierea modelului, greutatea nu este una uriașă. În mod cert cele 15.3 kg nu pot fi catalogate nici ca puține, dar în orice caz, te-ai fi așteptat probabil la mai multe.
Velors vine cu o bicicletă slabă, dacă ar fi să o compari cu modelele analizate până acum pe site-ul nostru. Dar, ținând cont de prețul de achiziție foarte mic la care o poți găsi, situat sub valoare de 150 Euro, vom puncta părțile acceptabile:
- Are un cadru care se prezintă decent, în special varianta albă cu roz care nu vine cu acele buclele ciudate ale cablurilor; de reamintit calitatea superioară a îmbinărilor;
- Transmisia este un rip-off după Shimano Tourney, deci se poate să funcționeze la fel de bine în timp ca și aceasta, cu toate că nu putem afirma cu certitudine acest lucru; în testări, ele au fost ok;
- Greutatea chiar nu este deloc una mare, la cele 15.3 kg întâlnind și biciclete duble ca preț.
La ce se mai putea lucra:
- Frâne, unde o pereche de V-brake-uri de calitate de la Shimano ar fi costat tot la fel, dar ar fi funcționat mai bine;
- Cauciucuri, care sunt slabe calitativ.
Acestea fiind spuse, ai o bicicletă foarte ieftină, care poate fi ideală pentru persoanele indecise dacă doresc sau nu un MTB și care nu doresc să cheltuiască prea mult pentru un model. În felul acesta, dau o sumă foarte mică de bani și dacă se îndrăgostesc de stilul liber de pedalare prin pădure, pot opta pentru variante ceva mai performante, dar desigur, și mai scumpe.