Am lăsat pentru final poate cea mai bună bicicletă de oraș de la noi de pe piață. Aceasta poate fi achiziționată cu un preț de sub 700 Euro și reprezintă asul seriei de cruisere a celor de la Felt.
Deoarece aceasta este a doua bicicletă Felt (prima din această categorie fiind bicicleta cruiser Felt Squealer 21) căreia i se face o recenzie în categoria biciclete de oraș, iar despre grupul american s-a vorbit ceva mai devreme, aici vor fi trecute în revistă doar succint unele date despre ei. Așadar, compania a luat ființă la sfârșitul anilor 80, datorită mecanicului specializat în motociclete, Jim Felt. Acesta a construit o bicicletă de time trial cu care Johnny O’Mara a participat la triatloane și cu care a câștigat o mulțime de curse.
Astfel că Jim Felt a câștigat renumele de cel mai bun mecanic de biciclete american, iar începutul anilor 2000 avea să se construiască fabrica existentă în prezent. Țelul bicicletelor Felt este acela ca de pe linia de producție să iasă cele mai bune biciclete existente pe piață. Lucru care se întâmplă, modelele lor câștigând în prezent o mulțime de concursuri datorită tehnologiei extraordinare cu care vin.
Bicicleta Red Baron poartă numele lui Manfred von Richtofen și este construită ca un tribut adus celui ce era supranumit și Baronul Roșu (sau Red Baron în engleză) și a avionului său cu care în Primul Război Mondial a obținut mai bine de 80 de victorii aeriene. Folosind descrierea de pe site-ul celor de la Felt ”Cu un design neted și gata de acțiune; vopseaua roșie ce sare în ochi și crucea de fier pictată pe cadru oferă bicicletei un aspect curajos, ca de altfel și clasic, făcând-o să iasă în evidență pe stradă. Datorită unei transmisii interne cu trei viteze vei putea concentra toate bombardamentele acolo unde dorești și vei întrece toți combatanții care te urmăresc. Este timpul să zbori!”
Ei bine, nu știm sigur dacă într-adevăr vom zbura cu Red Baron, dar te invităm să citești informațiile tehnice cu care se laudă cei de la Felt, în ceea ce privește echiparea acestui model.
Cadrul este hidroformat din aluminiu 6061. Acesta reprezintă un aliaj de aluminiu, magneziu și siliciu, ce are un cost destul de mic de producție, motiv pentru care este de des utilizat pentru cadrele de bicicletă. Are o rezistență bună la stres, este maleabil și are o greutate specifică destul de mică, mult scăzută oțelului. Totodată, sudura lui se realizează rapid, ceea ce reprezintă un avantaj. Hidroformarea se referă la modelarea materialului prezentat anterior cu ajutorul unei matrițe și a unui fluid la presiune ridicată. Cu alte cuvinte, aluminiul este introdus în matriță, iar cu ajutorul unui jet foarte puternic de apă, reușește să capete forma dorită, în același timp întărindu-se.
Din punct de vedere estetic, Red Baron se prezintă excelent. Acesta vine cu un design de cruiser clasic, pe cadru întâlnindu-se inclusiv un rezervor de motorină. Desigur, rolul acestuia este unul strict decorativ, însă completează perfect liniile bicicletei. Culorile alese sunt foarte frumoase: negru cu sectoare roșii și crucea neagră, sau roșu cu sectoare negre și crucea roșie. Totodată, vei putea observa prinse de top-tube și de seat-tube, la unele modele, niște bucăți de metal cu forma unor eleroane găurite, al căror scop este tot acela de a ovaționa cariera Baronului Roșu.
În ceea ce privește punctele de sudură, acestea sunt destul de bine realizate, cu toate că sesizabile. Cablul care duce către zona din spate a bicicletei este atent tras și prins de down-tube, oferind un aspect general îngrijit.
Furca din dotarea lui Red Baron este una rigidă, fără suspensie, fabricată din oțel.
Transmisia este compusă dintr-un angrenaj cu o singură foaie Felt Drillium Design, cu brațe pedalier de 170 mm și o singură foaie cu 44 dinți, plus un pinion Shimano de 22 dinți. Rapoartele diferite sunt controlate cu ajutorul butucului spate Shimano Nexus SG-3C41, care așa cum îi spune și denumirea vine cu trei viteze diferite. Acestea sunt controlate cu ajutorul manetei schimbător Shimano Revoshift.
Transmisia este una bună, de calitate și fiabilă, care își face treaba foarte bine și pe care te poți baza că nu te va lăsa atunci când îți este lumea mai dragă.
Sistemul de frânare este unul complex și este alcătuit dintr-o frână tip coaster cu care butucul Shimano vine incorporată și care își face treaba ok, dar care are limitări destul de mari atunci când vine vorba de încetinit de la viteze ridicate. Pentru a-i veni în ajutor, producătorii americani au montat o frână adițională, pe tambur, de data aceasta pe roata din față și controlabilă cu ajutorul unui mâner de frână clasic, din aluminiu, care are acționare cu 4 degete și ce se găsește pe ghidon.
Astfel, datorită combinării acestor două tipuri diferite de frână, bicicleta este una sigură, care poate încetini indiferent de viteza de deplasare sau de condițiile meteorologice de afară.
Roțile sunt compuse din jante de 26 inci din aluminiu, marca Felt, ce vin echipate cu anvelopele Felt Quick Brick. Acestea au un profil specific pentru turele pe asfalt.
Șaua este una specială, Felt Low Profile Nose Springer. Aceasta este tipică pentru o bicicletă de oraș, venind cu un strat generos de burete și, ceea ce o face deosebită este că pe lângă arcurile din spate, pe care multe alte cruisere le au montate pe partea posterioară a șeii, Nose Springer are un asemenea arc și pe zona frontală a scaunului (fapt sugerat inclusiv de numele său), pentru un plus de confort în momentul pedalării peste zone cu asfalt ceva mai uzat.
Și la capitolul extra, Red Baron impresionează și nu prin dotări, ci prin estetica accesoriilor cu care vine. Astfel, protecția de lanț este vopsită în aceleași culori ca și cadrul și prezintă cu găuri în ea, precum acelea pe care Manfred von Richtofen le făcea cu mitraliera în avioanele inamice, plus cifra 80 pictată aproape de angrenaj, pentru a elogia numărul de inamici doborâți de acesta. Aripa de protecție de pe roata din spate, de asemenea este vopsită în roșu și conține numele Red Baron inscripționat pe ea, plus acea cruce roșie încadrată într-un cerc negru, ce se regăsește și pe cadru.
Greutatea acestei biciclete Felt este una destul de mare, de 17.1 kg, făcând-o destul de dificil de cărat pe scări, în special dacă stai la etajele superioare ale unui bloc, din moment ce este prea mare pentru a încăpea într-un lift cu dimensiuni normale.
Poate una dintre cele mai bune biciclete care ne-a fost dat să le prezentăm în segmentul cruiser-elor, Red Baron are absolut tot ce vrei: un sistem de frânare bun, care își face treaba cu prisosință, o transmisie bună, de la o firmă consacrată în domeniu, care cu toate că nu are decât trei viteze, oferă o versatilitate mult mai mare în ceea ce privește zonele de plimbare, comparativ cu o bicicletă single speed.
Dar pe lângă dotările tehnice care sunt unele mai mult decât acceptabile, cu toate că nu impresionează, ceea ce într-adevăr te dă pe spate este aspectul. Arată pur și simplu incredibil. Culorile sunt foarte bine alese, detaliile, la rândul lor extrem de inspirate, cum ar fi protecția de lanț ”ciuruită” de gloanțe sau rezervorul de motorină cu eleronul prins sub el, aripa de protecție spate inscripționată. Toate aceste amănunte fac Red Baron o bicicletă extrem de atractivă, care în mod cert atunci când vei ieși cu ea la plimbare va fi privită și apreciată de către toți participanții la trafic.
Ca un minus, în schimb, trebuie să amintim greutatea destul de mare pe care va trebui să o cari în spinare atunci când vrei să o cobori din apartament.