De reţinut
De la data postării acestei pagini și până în prezent, acest produs a fost retras de la comercializare (end of life) de către toate magazinele online din România. Poți citi în continuare despre acest produs, însă linkurile de mai jos nu vor duce undeva de unde să poți comanda produsul. Îți recomandăm să citești ghidul compativ pentru biciclete de sosea sau review-ul bicicletei Focus Izalco Race AL 105 (2018)
Cum la noi în țară, piața de cursiere nu este așa puternic dezvoltată, anumite firme nu sunt atât de cunoscute de către publicul român. Una dintre ele este Focus, o marcă Germană, înființată în anul 1992 de către campionul mondial la ciclocross, Mike Kluge. Acesta a vrut să creeze o bicicletă special adaptată pentru concursuri, fapt care i-a reușit, pentru că un an mai târziu, în 1993 a ieșit campion național în Germania și a terminat pe locul doi în Campionatul Mondial, pedalând pe o bicicletă marcă proprie.
Descrierea oficială a bicicletei este “Performanță de vis la prețuri acceptabile”. De performanță rămâne de văzut, dar un lucru e cert: prețul este unul măricel pentru o bicicletă, dar nu și pentru o cursieră, încadrându-se în limita de 1000 Euro.
Modelul de bicicletă Cayo reprezintă vârful de gamă al celor de la Focus, al anilor investiți în inovații și perfecționări ale tehnologiei. Continuu s-au adus îmbunătățiri la geometrie și în știința materialelor, până s-a ajuns la forma câștigătoare de azi.
Modelul prezentat aici a debutat în anul 2013 și a trecut de la denumirea de Cayo Evo la Cayo 2, ca acum să i se spună simplu Cayo. Ce nu s-a schimbat prea mult în timp a fost geometria nesofisticată, pe care te poți baza. Manevrabilitatea este una bună, iar componentele funționează bine. Haide să vedem împreună cu ce dotări vine echipat.
Componente
Cadrul este unul solid, din aluminiu și arată foarte bine. Punctele de sudură sunt imperceptibile, de bună calitale. Culoarea este frumoasă și este realizată prin aplicarea electrostatică a unei vopsele pudră, care oferă o rezistență mai mare la julire. Deci din start îți poți da seama că ai în față un model de cursieră cu care se poate merge, atunci când este nevoie, și pe porțiuni de drum cu asfalt mai prost sau chiar nebetonate.
Cablurile sunt toate, mai puțin cel de la frâna față trase foarte elegant prin cadru, pentru un plus de efect estetic. De altfel, nici nu te aștepți să întâlnești altceva la segmentul de preț pentru care se adresează bicicleta de șosea.
Head tube-ul este unul conic și are dimensiunea de 170 mm. Împreună cu tija de șa de 57 cm (pentru cadrul mărimea L), duce la formarea unei poziții de pedalare sportive, în adevăratul sens al cuvântului. Postura nu este atât de joasă și cu spatele drept cât să devină incomodă, cam cum se întâmplă pe sprinturile de pe ultimele sute de metri într-o cursă, dar dacă îți place să stai relaxat în șa și să admiri peisajul, ar fi bine să te axezi către o bicicletă diferită.
În schimb, whellbase-ul scurt (ampatamentul - distanța dintre axele roților), de 992 mm, va fi foarte agreat de către toți cei care preferă o manevrabilitate rapidă și agilitate în viraje.
Privit din față, Cayo are un design angular distinctiv. Joncțiunea uriașă dintre head tube și top tube-ul în formă de diamant, îi oferă bicicletei un aspect futuristic (asta deși Cayo este deja la al patrulea sezon de când a apărut pe piață). În plus, pe lângă partea vizuală, îi oferă bicicletei și o ridigidate foarte bună, care se ține bine până și atunci când pedalezi la putere maximă, pe sprintul final. Totodată, bicicleta se va comporta mai mult decât decent inclusiv în momentul în care treci la viteză mare peste gropile apărute în drum.
Downtube-ul sub formă de diamant, pe lângă faptul că oferă un plus de rigiditate cursierei, adăpostește cablul pentru frâna spate, dar și un canal intern, prin care trec cablurile schimbătoarelor. Dat fiind faptul că acest canal este drept, deraioarele Shimano 105 funcționează foarte bine și nu prezintă întârzieri.
Seatstay-ul foarte îngust, pe lângă faptul că adaugă valoare unei biciclete care și așa punctează bine la capitolul aspect, ajută totodată la reducerea zgomotului din timpul plimbărilor pe teren mai puțin plat.
Echipare
Nici echiparea de pe Focus Cayo nu lasă de dorit, deși aici mai pot fi făcute unele îmbunătățiri pentru a avea parte de cea mai bună bicicletă de pe piață, care vor fi prezentate ulterior.
Sistemul de transmisie 2 x 11 este unul specific curselor. Angrenajul Shimano RS500 cu foi ce au 52 și 36 dinți, care chiar dacă nu are greutatea mai mică și designul precum Shimano 105, are o așezare a dinților superbă, caracteristică celor de la Shimano. Acesta funcționează foarte bine cu caseta de pinioane Shimano 105 11/28 și dezvoltă rapoarte specifice bicicletelor sport.
Deraioarele sunt Shimano 105, cu manetă schimbător care poartă aceeași siglă. Despre Shimano 105 am discutat ceva mai devreme și sunt convins că nu mai trebuie precizat nimic, pentru că se știe că funționează exemplar.
Furca este una foarte bună, Cayo 9 mm QR, confecționată integral din fibră de carbon. Tija de șa, împreună cu șaua și pipa sunt produse de către Focus și sunt specifice bicicletelor de curse. Totodată și butucul față și cel spate sunt Concept SL QR, fabricate special pentru Focus.
Doar ghidonul este altă marcă, un FSA Vero Compact.
Sistemul de frânare este unul bun, un Tektro R540, dedicat acestui model de cursieră, numit Concept CEX. Astfel, atât pe față, cât și pe spate sunt montate frâne cu doi pivoți, care funcționează destul de bine. Singura problemă ar fi că sunt puțin cam dure, fapt care se simte și în manetă, aceasta necesitând să fie trasă cu o forță puțin cam mare - ceva cam incomod.
La capitolul roți, Cayo putea sta ceva mai bine. Se observă acest obicei la majoritatea producătorilor din segmentul de piață cuprins până în suma de 1000 Euro. Oferă un cadru bun – spre foarte bun, dotările sunt decente – spre bune, în afară de roți, care de cele mai multe ori sunt pata rea a bicicletei respective.
Astfel, jantele marcă proprie, Concept EX vin echipate cu cauciucuri Schwalbe Lugano 622, de 25 mm. Ambele se pot îmbunătății. Jantele sunt destul de grele și se pot scădea lejer 3-400 grame dacă optezi pentru variante ceva mai performante. Totodată, nici cauciucurile nu excelează, au o aderență decentă și își fac treaba destul de bine, dar există opțiuni mult mai reușite.
Greutatea totală a bicicletei de șosea este de 9.1 kg.
CoNCLUZII
Cursiera Focus Cayo Al 105 nu este una dedicată celor cărora le place să stea drepți în șa și să admire peisajul în timp ce pedalează. Este o bicicletă de curse, special construită în scopul acesta. Pozița de pedalare este una aplecată, putându-se transforma într-una agresivă, pe porțiunile de viteză maximă.
Shimano 105, a căror siglă se regăsește pe majoritatea pieselor de pe Cayo, își face treaba excelent. Astfel, avem o bicicletă cu un cadru bine pus la punct, care arată și se comportă poate peste așteptări. Schimbătoarele își fac treaba, la fel ca și caseta cu pinioane. Cu câteva upgrade-uri, care vor fi prezentate puțin mai jos, bicicleta ar fi una foarte bună, excelentă chiar pentru prețul la care ar ajunge cu tot cu piesele adăugate pe ea.
Upgrade-uri utile:
- La alegerea angrenajului s-a mers pe o variantă bună, dar ceva mai ieftină, deși ar fi fost ideal tot un Shimano 105, care ar funcționa de minune cu caseta cu pinioane aceeași marcă;
- Sistemul de frânare merită să fie îmbunătățit și dacă se pune unul care să se “asorteze” cu transmisia prezentată mai sus, anume un Shimano 105, este clar că s-ar îmbunătății destul de mult calitatea bicicletei;
- Un nou set de roți, care pot reduce greutatea totală a bicicletei cu minim 3-400 grame.
Note Acordate | Pentru: curse |
---|---|
Pe urcări | |
Pe coborâri |