Cum acest model Merida este al doilea prezentat în aceste review-uri, nu se vor spune prea multe despre compania taiwaneză. Ceea ce trebuie amintit, însă, este că firma a luat naștere la începutul ’70 datorită lui Ike Tseng și că acesta, cu multă dăruire și dedicație a schimbat întreaga opinie a mapamondului în ceea ce privește produsele din Taiwan. Merida este dovada clară că oferind servicii de calitate, poți schimba percepția întregii lumi despre o anumită țară.
Modelele Speeder sunt biciclete polivalente, care oferă caracteristici tipice stilului sport, dar care vin combinate cu un confort deosebit, neîntâlnit la alte biciclete de șosea. Grație geometriei speciale pe care modelele 2018 îl au, se poate aborda un stil de pedalare ceva mai agresiv, obținând în felul acesta un randament mai ridicat în ceea ce privește traseele lungi.
Partea dedicată confortului se observă printr-un ghidon drept, care face ca aceste biciclete Merida să poată fi folosite și de către cei care vor să facă naveta către muncă pe o cursieră, prin jungla urbană care după cum știm este plină de mașini. Totodată, față de o bicicletă de șosea clasică, roțile vor veni cu anvelope cu balonaj ceva mai mare, fiind ideale pentru șoselele ceva mai denivelate din interiorul orașelor mari de la noi din țară.
Dar haide să aflăm mai multe detalii cu privire la componentele acestei biciclete Merida și cu ce se deosebește modelul 2018 de varianta anterioară, 2016.
Cadrul este unul care diferă față de modelul din 2016. Așadar, tehnologia Speeder Lite de față este compusă din aluminiul 6066 hidroformat, în vreme ce varianta anterioară era din aluminiu 6061. În fabricarea materialului se folosește tehnică de ultimă generație, patentată de cei de la Merida, care face cadrul foarte rezistent, dar și ușor în același timp, oferind cel mai bun raport forță/greutate. Astfel, cu toate că în principiu, 98% dintre componentele aliajului sunt identice cu cele întâlnite și la varianta 6061, 6066 are o densitate mai mare, rezultând și o duritate mai bună.
Hidroformarea se referă la modelarea materialului cu ajutorul unei matrițe și a unui fluid la presiune ridicată. Practic, aluminiul este introdus în matriță, iar cu ajutorul unui jet foarte puternic de ulei, capătă forma dorită, întărindu-se în același timp.
Design-ul cadrului este unul modern, cu top-tube-ul care se îngustează spre partea anterioară, un triunghi spate cu țevi subțiri și un design ce încurajează o poziție de pedalare nici foarte agresivă, dar nici prea relaxată. Producătorul taiwanez sugerează că bicicleta este ideală atât pentru șosea, cât și pentru fitness, iar lucrul acesta este confirmat de construcția cadrului.
Din punct de vedere estetic, bicicleta se prezintă foarte bine. Culoarea aleasă este foarte frumoasă, cea de bază fiind un argintiu – gri metalizat, care se combină foarte bine cu inserțiile de verde și negru. Punctele de sudură sunt foarte bine realizate și mascate, iar toate cablurile ce duc spre partea din spate a acestei biciclete Merida sunt trase prin interiorul tuburilor de sus și de jos. Așadar, aspectul este unul foarte profi, elegant și curat.
Cadrul vine cu două prinderi de bidon, ideale pentru turele ceva mai lungi.
Review-Biciclete.ro vă pune la dispoziție un calculator cadru biciclete de șosea unde vă puteți alege mărimea bicicletei potrivită staturii dumneavoastră.
Furca este una fixă, fabricată în totalitate din fibră de carbon și tapered. Aceasta reușește că preia mai bine vibrațiile șoselei și este mai ușoară în comparație cu varianta întâlnită pe modelul Speeder 300 2016, care era compusă dintr-un aliaj aluminiu – fibră de carbon.
Transmisia a fost îmbunătățită în comparație cu cea care se întâlnea pe Speder 300 în anul 2016. Nu că aceea era una de slabă calitate, fiind compusă din piese Shimano Tiagra, care sunt produse din gama high-end din segmentul dedicat amatorilor, dar cea din prezent este mai performantă.
Așadar, transmisia actuală este un grup Sram 1 x 11. Angrenajul Apex 1 este compus dintr-o singură foaie de 44 dinți, care vine și cu apărătoare de lanț, sugerând din nou posibilitatea folosirii acestei biciclete Merida și pentru drumurile zilnice spre muncă. Caseta Sram PG-1130 are 11 pinioane cu o dințare cuprinsă între 11 și 42.
La momentul apariției, la finele anului 2010 grupul Sram Apex era considerat ca revoluționar în lumea velo. Datorită tehnicilor învățate de pe bicicletele de munte, ei au reușit să monteze pe casetele cursierelor pinioane cu 32 dinți, lucru neîntâlnit până în momentul respectiv, care oferea rapoarte excelente pentru urcări.
De atunci, ei au îmbunătățit rapoartele, dotând casetele cu încă un pinion mai mare, de 42 dinți. În ceea ce privește performanțele, Sram Apex 1 poate fi considerat la nivelul sau chiar, de către unii experți, peste Shimano 105, care face parte din gama de produse dedicate cicliștilor profesioniști fabricate de japonezi.
Schimbul vitezelor este foarte exact, silențios și precis și se face cu ajutorul deraiorului Apex 1, plus maneta shifter din aceeași gamă. Aceasta din urmă este una pentru ghidon drept, cu acționare rapidă, cu un singur deget.
Sistemul de frânare a fost și el, la rândul lui, îmbunătățit în comparație cu cel de pe varianta 2016. Așadar, aici avem deja atât de cunoscutul Shimano M315, care se întâlnește foarte des pe modelele de MTB-uri cu dotări medii. Frânele sunt unele hidraulice pe disc, cu rotor de 160 mm, atât pe spate, cât și pe față și care sunt controlate prin intermediul manetelor frână ce fac parte din aceeași gamă de produse.
Funcționarea frânelor este bună și chiar dacă îngreunează ceva mai mult bicicleta în comparație cu o pereche de V-brake-uri, sunt clar superioare acestora în ceea ce privește performanța. Însă, pe coborârile foarte tehnice și solicitante discurile se vor încălzi tare și se va face simțită apariția fading-ului.
Roțile sunt asemănătoare cu cele de pe varianta anterioară. Așadar, ele sunt compuse din jante marcă proprie de 28 inci, care vin echipate cu anvelopele Maxxis Detonator 32c. Cauciucurile sunt unele destul de versatile și, așa cum a fost precizat și în introducere, ceva mai groase comparativ cu cele mai des întâlnite variante de pe cursiere.
Dar tocmai datorită acestor dimensiuni mai mari vor putea atenua mai bine șocurile resimțite de ciclist din cauza drumurilor.
Greutatea acestei biciclete Merida este una mare, dar care poate fi considerată ca destul de bună, ținând cont că vine cu un sistem de frânare hidraulic pe disc, la cele 9.88 kg ale ei.
Merida Speeder 300 2018 este o bicicletă de șosea excelentă. Astfel, pornind de la cadrul aspectuos și performant, continuând cu furca de bună calitate din fibră de carbon și cu un sistem de frânare fiabil și în care poți avea încredere, echiparea este una care nu dezamăgește.
Transmisia 1 x 11 de la Sram este foarte performantă, oferind niște rapoarte și o calitate a schimbului de viteze asemănătoare produselor Shimano dedicate profesioniștilor. Trecerea de la o viteză la alta este foarte rapidă, precisă și silențioasă.
Greutatea este ceva cam mare, dar cele 9.88 kg pot fi catalogate ca acceptabile, ținând cont că sistemul de frânare hidraulic pe disc cântărește mult mai mult față de un V-brake.
Speeder 300 2018 este o bicicletă de șosea destinată cicliștilor care caută o soluție confortabilă pentru drumurile zilnice pe asfaltul din zonele urbane, dar și care vor ca în week-end să poată străbate zeci sau sute de kilometri în viteză pe drumurile naționale. Pentru mai puțin de 850 Euro poate fi a ta.