Atala este una dintre cele mai vechi și de tradiție companii ce fabrică biciclete din întreaga Europă. Compania a luat ființă în anul 1908, datorită lui Guido Gatti, originar din Monza, la un an înainte de primul Giro d’Italia. Brandul a ieșit pe piață ca un concurent direct al lui Bianchi, care dorea la vremea respectivă să inițieze un turneu italian, echivalent cu Tour de France, în colaborare cu ziarul Corriere dell Sera. Gatti a aflat de acest plan și a contactat, la rândul său, la Gazetta dello Sport, care a luat fața revistei concurente, lansând ei înșiși Circuitul Italian.
Deși Gatti producea biciclete sub numele Atala încă din 1908, brandul nu a fost format oficial decât prin 1921. Așadar, firma a fost un element cheie în istoria ciclismului italian. Ei au câștigat 36 Tururi ale Italiei între 1948 și 1987.
În urma unor probleme de ordin financiar, brandul a fost vândut în anul 2002, ajungând ca în prezent să aparțină de grupul Accell, care mai dețin nume cu istorie, ca și Raleigh sau Diamondback. Ei au dus mai departe reputația firmei italiene, producând în prezent un număr redus de modele, dar care vin cu performanțe deosebite, anual câștigând o mulțime de premii atât pe plan național, cât și internațional.
Modelul de față, B-Cross 27.5, este un MTB veritabil. Cu componente ca Shimano Deore, motor Bosch și furcă suntour, Atala impresionează cu dotările pe care le-au pus pe această bicicletă de munte. Citește în continuare pentru a afla în detaliu cu ce se laudă producătorul italian.
Cadrul este unul performant, fabricat din aluminiu 6061, cu head tube tepered. Ca design este făcut în așa fel încât să ofere o poziție de pedalare sportivă. De fapt, bicicleta cu totul este una sport, după cum vei vedea în continuare.
Din punct de vedere estetic, acesta se prezintă excelent. Culorile sunt superbe, griul șobolan mat combinându-se foarte bine cu inserțiile de negru și galben-verzui. Triunghiul spate vine cu tuburi ceva mai înguste, așa cum se obișnuiește la modelele de top, iar punctele de sudură sunt realizate impecabil, acestea fiind total imperceptibile.
O altă bulină roșie în ceea ce privește esteticul o primesc cei de la Atala pentru faptul că toate cablurile, mai puțin cel de la frâna față, sunt trase foarte atent prin cadru. Astfel că aspectul general va fi unul foarte elegant și curat.
Furca din dotarea lui B-Cross S este una extrem de performantă. Suntour XCR32 RL-R, căci despre ea vorbim, face parte din segmentul high-end al gamei de mijloc a japonezilor, funcționează pe cartuș de aer, are o cursă de 100 mm, cu buton de control a funcției lock-out montat pe ghidon. Aceasta funcționează superb, reușind să atenueze foarte bine mare parte a impacturilor de care ai parte în timpul curselor pe off-road.
Așa cum a fost prezentat și în descrierea acestor biciclete electrice, ele vin cu un motor de la firma Bosch de 36 V ce dezvoltă o putere de 250 W. Acest tip de motor este unul extrem de performant, care se găsește amplasat în dreptul angrenajului. Vine cu un display LCD cu ajutorul căruia poți selecta unul dintre cele patru tipuri diferite de asistență la pedalare. Viteza maximă pe care poți să o atingi cu ajutorul motorului este de 25 km/h.
Bateria este un Powerpack 400, un produs special adaptat pentru a funcționa cu motorul Bosch și este de tipul Li-ion. Aceasta este poziționată pe down-tube și oferă o autonomie foarte bună, care depinde desigur de modul pe care este setat motorul. Astfel, în varianta Eco, vei putea pedala până la 215 km, în vreme ce programul Turbo, cel mai rapid, va utiliza întreaga putere a acumulatorului în 75 km.
Toate aceste distanțe sunt calculate de către producător, în condiții optime. Încărcarea bateriei se face 3.5 ore, deci un timp destul de bun.
Și la capitolul echipare, Atala se prezintă excelent. Astfel, transmisia este compusă dintr-un angrenaj FSA Dyna Drive, Miche chain ring cu o singură foaie de 15 dinți, fiind unul specific pentru variantele de biciclete electrice care au în dotare acest tip de motor de la Bosch. Caseta cu pinioane este Shimano CS-HG50, gama Deore, ce are zece discuri cu o dințare cuprinsă între 11 și 36. Pinioanele sunt unele de calitate superioară, ce fac parte din segmentul dedicat cicliștilor profesioniști, cu toate că sunt un entry-level a componentelor profi, fabricate de către japonezi.
Schimbătorul este chiar mai bun, ținând cont că vorbim despre un model Shimano SLX RD-M670 SGS, Shadow. SLX este cotat undeva la mid-level în gama de produse profesionale, iar faptul că deraiorul vine cu funcția Shadow Plus este un plus. Practic înseamnă că ciclistul va avea posibilitatea de a tensiona patina schimbătorului cu ajutorul unui comutator, ce se regăsește pe schimbător, astfel încât va putea reduce considerabil zgomotul produs de schimbarea vitezelor și va scădea totodată și șansele ca lanțul să cadă. Deraiorul este controlat cu ajutorul manetei shifter Shimano Deore SL-M610 Rapidfire Plus.
Așadar, întreg sistemul de transmisie este unul foarte performant, care poate fi folosit fără niciun fel de problemă chiar și fără ajutorul părții mecanizate a bicicletei. Unde mai pui că pe zonele foarte tehnice poți beneficia de ajutorul unui motor puternic, concluzionezi că în șaua acestei biciclete electrice nu există limită pe care să nu o poți depăși.
Din păcate, nu aceleași lucruri bune pot fi spuse și despre frâne. Nu mă înțelege greșit. Modelul Shimano BR-M365 hidraulic pe disc, cu rotor de 180 mm pe față și 160 mm pe spate, funcționează foarte bine. Oferă o siguranță foarte bună la frânare și o fiabilitate crescută. Din păcate însă, el face parte din gama de produse Altus, care sunt situate undeva la low-mid-range în segmentul de produse dedicate amatorilor, deci net inferioare transmisiei.
Se va întâmpla destul de des ca pe sectoarele ceva mai tehnice, în care te vei vedea nevoit să frânezi din greu, să observi că frânele se încing după un timp și vei putea simți apariția fading-ului. Ar fi fost cu siguranță mult mai indicat să se fi montat un sistem de oprire din aceeași gamă Deore ca și transmisia, însă în mod cert prețul de achiziție ar fi crescut cu cel puțin încă 200 Euro.
Ei bine, la capitolul roți poate că te aștepți ca Atala să facă rabat la calitate. De altfel, o mare parte a marilor producători au obiceiul ca aici să mai scadă din cheltuieli, după ce echipează bicicleta cu o mulțime de componente de calitate. Spre surprinderea tuturor, acest lucru nu se întâmplă și în cazul de față.
Jantele de 27.5 inci poartă sigla Ambrosio Pulse, o firmă foarte cunoscută în lumea ciclismului profesionist. Acestea sunt cu perete dublu, din aluminiu și vin echipate cu anvelope Kyte Manghen cu o lățime de 2.25 inci, o firmă ale căror produse sunt special dedicate companiei italiene. Butucii sunt și ei unii de calitate, niște Shimano RM33, cu prindere QR.
Greutatea acestei biciclete electrice este situată la 20 kg, putând fi considerată ca bună pentru segmentul de preț din care face parte.
Atala B-Cross S este o super-bicicletă de munte electrică. Ea vine cu un cadru excelent, care pe lângă faptul că este rezistent, arată și foarte bine și se prezintă elegant, în special datorită cablurilor, care sunt toate, mai puțin cel dedicat frânei față trase prin cadru. Totodată, motorul este unul bun, performant, care cu ajutorul unui acumulator de calitate oferă o autonomie mare de deplasare. Transmisia este excelentă, dedicată segmentului profesionist, așa că dacă ești puțin antrenat vei putea escalada până și cele mai agresive vârfuri montane în șaua acestei biciclete electrice.
Nu atât de multe lucruri bune pot fi spuse despre sistemul de frânare, care cu toate că este unul hidraulic pe disc, parcă nu este chiar la nivelul așteptărilor, în special comparând cu celelalte componente. De altfel, și prețul acestei biciclete Atala este unul destul de mare la cei aproape 1900 Euro pe care va trebui să îi scoți din buzunar.