Ar fi fost imposibil să trecem în revistă biciclete de trekking, fără să aducem în discuție și varianta Hoinar a celor de la Pegas. Da, sunt convins că mulți dintre critici vor spune că nu are ce căuta aici, pentru că este mult mai pretabilă unui stil de pedalare urban și aproape deloc potrivit pentru off-road. Totodată, faptul că vine cu o singură foaie și 8 pinioane ar putea-o califica, în oarecare măsură, ca o bicicletă bună doar pentru drumurile cu asfalt.
Însă trebuie să recunosc faptul că sunt un fan al românilor care au preluat firma Pegas. Ceea ce au reușit ei să facă trebuie cel puțin apreciat, dacă nu lăudat. Toate prezentările modelelor noi de bike-uri au loc în spații cool, cum ar fi berării sau parcuri, unde se prezintă mii de oameni ce împart aceeași pasiune: Pegasul.
Mare parte a modelelor noi țin cont de designul celor clasice și încearcă, pe cât posibil, să păstreze liniile principale. Același lucru poate fi spus și despre Hoinar, care este prezentat de către producători ca o bicicletă de ”trekking urban și extraurban, perfect adaptată cerințelor sociale din prezent”. Putem trage concluzia că ar trebui să fie OK atât pentru naveta urbană, zilnică, spre muncă, cât și în turele de weekend prin parcuri sau pe trasee montane neaccidentate, relaxându-te atunci când simți nevoia să scapi puțin de betoanele din jur.
Echiparea cu care vine este una destul de interesantă și unde mai pui faptul că o poți achiziționa la un preț mai mic de 450 de Euro, Hoinar trebuie luat în calcul ca o opțiune pentru cei ce doresc o bicicletă versatilă, care poate fi folosită atât pentru uzul zilnic, cât și în scop recreativ.
Cadrul de 19 inci este unul solid și rezistent. Aluminiu 6061 este materialul din care acesta este fabricat și reprezintă un aliaj obținut din aluminiu, magneziu și siliciu. Chiar dacă nu este o variantă foarte avansată de aliaj, îi oferă cadrului o rezistență și o durabilitate la care te-ai aștepta atunci când te gândești la o bicicletă trek.
Deși atipic pentru biciclete trekking, Hoinar vine fără niciun fel de suspensie, sugerând încă din start faptul că deși se poate descurca pe trasee fără asfalt, probabil nu vei avea parte de un confort extraordinar atunci când părăsești zona urbană.
Pe de altă parte, cadrul fix poate reprezenta și un avantaj. Multe biciclete din gama de preț din care face parte Pegasul au furci cu suspensii ce nu funcționează deloc și care nu fac altceva decât să îngreuneze mai mult o bicicletă care și așa nu se prezintă ca una ușoară. Probabil că asta a fost și ideea producătorilor români, care s-au gândit că decât să monteze o suspensie ce ar fi inutilă, sau una care ar face ca prețul să sară de 500 de Euro, mai bine merg pe mâna unui cadru solid, fix. Așadar, furca este una fixă, cu brațe tapered.
Un alt avantaj al acestui model este acela că vine și cu cadru special pentru femei de 18 inci, însemnând că vei putea ieși la plimbare împreună cu prietena ta, fiecare pe Hoinar-ul lui și să pedalați pe aleile din parc după ce plecați de la birou. Acesta va avea dimensiuni mai mici, adaptate înălțimii în general mai scunde ale reprezentantelor sexului frumos și cu un top tube mai lăsat, pentru a le fi mai ușor să se urce în șa.
Din punct de vedere estetic, se prezintă OK. Pentru variantele de băieți ai două culori din care poți alege: negru cu roșu sau alb cu negru, iar pentru cele de fete portocaliu, bleu și roșu deschis. Punctele de sudură nu sunt foarte grosolane, cu toate că se putea lucra mai mult la ele, iar cablurile nu sunt trase prin cadru, dar la drept vorbind nici așteptările nu sunt prea mari la prețul la care Hoinar se găsește pe piață.
La capitolul echipare, Hoinar se prezintă decent, cu o singură excepția majoră și una mai mică, anume angrenajul și frânele, care vor fi prezentate în ceea ce urmează.
Sistemul de transmisie este compus dintr-un angrenaj de aluminiu, producție no-name, cu o singură foaie de 40 de dinți și brațe de 170 mm, care vine împreună cu un set de pinioane Shimano HG-20, gama Acera, cu opt viteze de la 11 la 32 dinți.
Pinioanele sunt unele decente, specifice bicicletelor mountain bike entry-level și cu care ai putea în mod normal urca pante destul de agresive, poate chiar TransAlpina dacă te chinui puțin, însă numai în situația în care ai avea măcar două, sau mai bine chiar trei foi pe față. Din păcate acest lucru nu se întâmplă, iar din cauză că angrenajul nu vine decât cu un singur disc, te vei chinui puțin până și pe urcările mai puțin solicitante, pentru a nu mai discuta despre cele tehnice, care se vor dovedi a fi aproape imposibile, dacă nu ești suficient de bine antrenat.
După cum spuneam și mai sus, angrenajul este excepția majoră care ne face să spunem că echiparea nu este una suficient de bună.
Deraiorul este un Shimano Altus M-310, care vine cuplat cu o manetă schimbător ce poartă același nume. Acestea își fac treaba bine și se comportă exact așa cum ar trebui.
Frânele sunt unele mecanice, pe disc, no-name. Cu toate dacă discurile cu care acestea vin sunt relativ mici, de 160 mm, frânarea este destul de exactă. Din păcate, s-a observat că pe coborârile ceva mai tehnice, unde este necesar să frânezi din plin, se va simți imediat cum plăcuțele se încing și cum apare fading-ul.
Sistemul de frânare este și el, din păcate, un alt minus pe care Hoinar îl are. Probabil că ar fi funcționat mult mai bine că un set de V-brake-uri de calitate, care nu ar fi fost mai scump decât varianta aceasta de frâne mecanice pe disc, de la cine-știe-ce producător necunoscut.
Roțile de 28 inci sunt alcătuite din jante duble din aluminiu, 700C x 25 mm lățime, cu 32 de găuri, pe care sunt montate anvelope Pegas 700 x 38C. Acestea vin cu butuci din aluminiu, cu doi rulmenți capsați și cu prindere QR a roților atât pe față, cât și pe spate.
Hoinar vine echipată din cutie cu mare parte a lucrurilor de care ai nevoie, indiferent de tipul de traseu pe care dorești să îl abordez. Astfel, vei avea aripi de protecție împotriva noroiului și a mizeriei, plus portbagaje pe față și pe spate.
Cu montarea luminilor pe față și pe spate și a unui suport de bidon adițional, pe lângă cel deja existent, bicicleta ar fi ideală pentru ture lungi, pe asfalt sau prin zone montane, fără pante prea agresive. Totodată, un angrenaj cu două sau trei foi ar fi un upgrade excelent, care ar transforma Pegasul într-un mijloc de transport perfect inclusiv pe zone mai solicitante.
Greutatea acestui model de bicicletă Pegas este de 13.5 kg, putând fi catalogată ca decentă pentru segmentul de piață căreia îi este adresată.
Pegas Hoinar nu se prezintă prea bine.
Pro:
- Vine dotat cu un cadru care este fabricat din aluminiu și care este vopsit foarte interesant, atât pentru modelele de fete, cât și pentru cele de băieți;
- La capitolul extra-uri stă bine, venind dotat cu mare parte a pieselor de care ai nevoie atât pentru turele prin oraș, cât și pentru cele din afara zonei urbane;
- Prețul de achiziție este bun, depășind cu puțin suma de 400 Euro;
- Greutatea este acceptabilă.
Contra – aici pot fi incluse câteva piese importante cu care vine echipat. Astfel:
- Transmisia este slabă și chiar dacă deraiorul față este Shimano Altus, un produs acceptabil, acest lucru se datorează angrenajului, care o singură foaie, marcă no-name, reprezentând un mare minus al acestui model, comparând cu altele care fac parte din același segment de piață;
- Sistemul de frânare este și el unul no-name, ce vine cu niște discuri destul de mici, de 160 mm și care nu funcționează prea bine.