Despre firma Dahon s-a mai discutat, iar detalii legate de istoricul lor au mai fost prezentate în review-urile noastre, la capitolul biciclete pliabile. Compania a fost înființată în anul 1982 de către David Hon și fratele lui, Henry, originari din California, însă ideea i-a venit lui David prin anii 70, când își susținea doctoratul la UCLA. El se săturase să trebuiască de fiecare dată când ajungea la mașină, să își dezasambleze roata din față pentru a reuși să o introducă în portbagaj. Astfel i-a venit ideea de a transforma “Cea mai ingenioasă invenție a omului”, după cum chiar însuși spunea, în modelele pliabile pe care le știm în prezent.
Datorită unui design reușit, dar și a tehnologiilor folosite, Dahon, a cărei denumire se trage de la numele celui care inventat ideea de bicicletă pliabilă, DAvid HON, s-a păstrat ca cea mai performantă companie care fabrică biciclete rabatabile. Astfel, în ziua de astăzi, pe baza schițelor care au stat la baza primelor modele, sunt produse peste 98% din totalul pliabilelor de pe străzile lumii, în vreme ce compania domnului Hon a vândut mai bine de 5 milioane de biciclete compacte.
Cu toate că în aceste review-uri a mai fost prezentată o variantă de bicicletă pliabilă a celor de la Dahon, este imposibil să nu aducem la cunoștința publicului caracteristicile lui Espresso D24, varianta 2017. Mulți pasionați de ciclism numesc acest model ca cel mai confortabil din clasa de preț mediu pe care s-au urcat (prețul la care se găsește nu depășește 700 de Euro). Acest lucru se datorează construcției specifice, dar și furcii cu amortizor, care funcționează la perfecție. Haide să vedem în continuare detaliile tehnice complete ale acestei biciclete, care este ca o cafea după o noapte furtunoasă, cum însuși David Hon spunea despre ea.
Cadrul lui Espresso D24 este unul specific pentru o bicicletă pliabilă adaptată traseelor urbane, dar care face față fără probleme și pe teren accidentat, motiv pentru care și producătorul îl numește Full-Size Urban MTB Frame. El face parte din gama bicicletelor rabatabile care au dimensiuni normale, cu roți de 26 inci.
Cadrul este construit dintr-un aliaj de aluminiu patentat de către cei de la Dahon, Dalloy îl numesc ei și despre care spun că este cu până la 20% mai rezistent și mai puternic decât un aliaj de aluminiu 6061.
Din punct de vedere estetic, cadrul se prezintă bine. Culoarea aleasă, negru mat, îi oferă un aspect puțin mai agresiv, specific pentru o bicicletă care se vrea a fi folosită nu doar pentru drumul spre muncă, ci și pe zone cu teren mai accidentat. Punctele de sudură sunt excelent executate, fiind practic invizibile, iar cablurile sunt destul de atent trase pe lângă top tube, aspectul general fiind unul foarte îngrijit.
Așa cum a fost specificat mai devreme, acest model de bicicletă vine cu o furcă dotată cu suspensie pe arc de la Suntour varianta NEX. Aceasta are o cursă de 100 mm și este blocabilă, cu control hidraulic, ce are maneta de blocaj montată pe ghidon.
Experiența de pedalare pe care o ai atunci când decizi să ieși la plimbare cu Espresso D24 este una foarte bună și plăcută, tocmai datorită acestui sistem de preluare a șocurilor. Partea interesantă este că, pe lângă faptul că furca funcționează foarte bine în oraș, reușind să preia în totalitate șocurile drumului asfaltat și să protejeze ciclistul, aceasta se descurcă mai mult decât acceptabil și în momentul în care decizi să te abați de la traseul asfaltat. Ea va face față cu brio unui teren dificil, dacă simți cândva nevoia de un circuit off-road, oferind un confort foarte bun, atipic oricărei alte biciclete din segmentul de piață în care se regăsește.
Plierea este una simplă, asemănătoare cu cea specifică bicicletelor de dimensiuni reduse. Nu ai nevoie de scule sau echipamente speciale. Desigur, vei observa ceva diferențe prin faptul că, spre deosebire de alte modele de biciclete rabatabile, Espresso 24 vine și cu un top tube, pentru un plus de rezistență. Astfel, pentru acest model, cei de la Dahon vin cu două balamale: una mare, solidă, poziționată aproape de mijlocul tubului central, plus una mai mică, poziționată pe top tube.
După ce se înlătură pinurile de siguranță, roata din față se rabatează spre cea din spate, până când roțile ajung să fie paralele una cu cealaltă. Totodată, pentru un plus de compactare, ghidonul se rotește cu 90 de grade spre dreapta, ocupând astfel ceva mai puțin spațiu. Dimensiunile atunci când este rabatată sunt 108 x 105 x 38 cm, excelente pentru o bicicletă cu roți de 26 inci.
Transmisia este una 3 x 8, compusă dintr-un angrenaj Dahon MTB Triple cu plăci de 48 /38 /28 de dinți, plus o casetă Dahon Wide Range, cu pinioane ce au între 11 și 32 dinți. Acest sistem oferă niște rapoarte bune, având o largă paletă din care poți alege. Cu toate că nu vei avea parte de viteze foarte mari de rulare, nefiind specializată pe așa ceva, vei putea aborda, în schimb, până și cele mai agresive urcări, fără să întâmpini prea mari probleme.
Deraiorul față este un Microshift M22, în vreme ce pe spate, Espresso D24 vine cu un Shimano Altus. Manetele schimbător sunt Shimano Tourney. Cu ajutorul acestor componente Shimano, care cu toate că fac parte din gama entry și mid a sectorului dedicat cicliștilor amatori, schimbul de viteză se execută foarte fluid și ușor. Nu vei întâmpina niciun fel de problemă în trecerea de la o viteză la alta.
Frânele sunt reprezentate și pe față și pe spate de o pereche de V-brake-uri de bună calitate de la Promax. Acestea, chiar dacă nu au notorietatea celor de la Shimano, se apropie destul de mult de performanțele japonezilor. Ele reușesc să oprească bicicleta foarte bine și, cu toate că prezintă aceleași dezavantaje ca orice alt V-brake, sunt unele bune.
Roțile de 26 inci sunt compuse din jante duble din aluminiu, marcă proprie, ce vin echipate cu anvelope CST Custom cu lățime de 1.9 inci și profil specific unei biciclete hibrid.
Cockpit-ul este integral marcă proprie. Pipa, folosind tehnologia Flatpak, duce la o bună compactare a pliabilei. Tija de șa este fabricată din aluminiu 6061 și are o lungime de 300 mm. Pedalele au corpul de plastic și sunt unele specifice bicicletelor rabatabile de la Dahon, în vreme ce șaua este una foarte confortabilă.
Ca extra-uri, Dahon a inclus în tija de șa o pompă, astfel că dacă întâmpini vreodată probleme pe traseu, o scoți și îți reumflii roata. Totodată, opțional, îți poți achiziționa un ghidon cu un kit de prim ajutor inclus în manșoane, care se pot dovedi utile.
Greutatea totală a lui Espresso D24 este una destul de mare, la cele 14 kg ale sale.