Dahon reprezintă cel mai mare producător de biciclete pliabile din lume. Compania a fost înființată în anul 1982 de către David Hon și fratele lui, Henry, în California. Ideea i-a venit lui David în anii 70, pe vremea când își susținea doctoratul la UCLA și când se plimba prin campusul facultății pe bicicletă. El se săturase de faptul că de fiecare dată când ajungea la mașină, care era parcată tocmai în partea opusă a curții, trebuia să își dezasambleze roata din față pentru a reuși să o introducă în portbagaj. Așa a avut revelația de a transforma “Cea mai ingenioasă invenție a omului”, după cum chiar însuși spunea, în variantele pliabile pe care le întâlnești astăzi într-un magazin biciclete.
Cu ajutorul fratelui său, care era programator, a reușit să scoată patentul pentru primele șase modele, iar cu ele a participat la multe competiții de inventică la care a reușit să câștige numeroase premii. Cu toate acestea, nu a putut găsi companii de biciclete care să fie interesate să licențieze sau să producă măcar prototipul acestor modele, care erau considerate de nișă.
Datorită lui Henry, care a pus primii bani și a altor 35 de investitori, David Hon a reușit să strângă cei 2 milioane dolari de care avea nevoie pentru a lansa o linie de producție în Taiwan. De aici, primele 6000 de modele s-au vândut în doar șase luni de zile, plătindu-și investitorii și dovedind că visele pot deveni realitate.
În prezent, patentele lui Hon pentru configurația cadrelor și a roților au oferit baza mecanică a peste 98% din totalul pliabilelor dintr-un magazin biciclete și de pe străzile marilor orașe, în vreme ce Dahon, firmă al cărui nume vine de la fondatorul ei DAvid HON, a ajuns să fie considerat cel mai mare producător de pliabile din lume.
În ceea ce privește modelul ce urmează să fie analizat, Vitesse D8 este un model de bicicletă rabatabilă care se găsește la un preț rezonabil, undeva în preajma sumei de 600 Euro și care se prezintă bine atât din punct de vedere estetic, cât și ca dotări. Totodată, nu stă rău nici la capitolul extra-uri, dar haide să vedem în continuare detaliile complete legate de echiparea cu care vine.
Cadrul este fabricat dintr-un aliaj de aluminiu 6061, patentat de către cei de la Dahon, care poartă denumirea de Dalloy. Acest material este ceva mai rezistent față de varianta clasică de aluminiu și oferă o valoare mai bună a raportului duritate/greutate.
Din punct de vedere estetic, cadrul se prezintă foarte bine. Culorile alese, negru cu inserții de verde și alb sau alb cu inserții de roșu sunt plăcute și deloc stridente, ambele fiind alegerea bună pentru persoanele care nu doresc să iasă prea tare în evidență. Din păcate, ca un minus ar putea fi considerate cablurile, care sunt lăsate să atârne destul de urât pe sub tubul principal.
Lucru acesta se întâmplă din cauză că nu există decât un singur punct de prindere pe sub tubul central, în loc de două sau chiar trei, care ar fi dat un aspect mai îngrijit bicicletei.
Un punct în plus primește datorită calității sudurii. Aceasta este de înaltă calitate, fiind foarte greu de observat și indicând faptul că s-a ținut cont de acest aspect în momentul proiectării și al fabricării.
Furca este una fixă, realizată din oțel Hi-Ten. Acest material, cu toate că este mai performant decât oțelul simplu, reprezintă cea mai ieftină formă de îmbunătățire adusă variantei standard a metalului. Așadar vine cu o valoare destul de mică a raportului duritate/greutate, o variantă din aluminiu fiind mult mai performantă și mai ușoară, dar probabil că ar fi mărit nejustificat de mult prețul final al bicicletei, motiv pentru care nu s-a optat pentru el.
Plierea este foarte simplă în comparație cu alte firme al căror stil de strângere seamănă mai degrabă cu un test de inteligență, prin complexitatea procesului. Acest model are o singură balama situată la jumătatea cadrului, iar atunci când îi tragi șurubul de siguranță, partea din față pendulează spre cea din spate, până când roțile ajung să fie paralele una cu cealaltă. Apoi se rabatează pipa și se coboară tija de șa, iar modelul este strâns și gata de depozitare.
Sistemul de transmisie este 1 x 8 și vine compus dintr-un angrenaj marcă proprie, cu o singură foaie de 52 dinți, plus o casetă cu opt viteze Shimano RD-M310, special dedicată modelelor Dahon, ale cărei pinioane au între 11 și 32 dinți. Vitezele sunt controlate prin deraiorul Shimano RD-M310 și prin maneta schimbător Dahon 3 fingers.
Acest sistem este un entry level, care nu impresionează cu nimic, dar care te poate duce mai bine de 30 de km până să obosești, fără niciun fel de problemă, pe orice tip de teren asfaltat care îți iese în cale.
Frânele sunt reprezentate printr-un V-brake atât pe față cât și pe spate, ambele modele fiind Winzip Smooth and Powerful, de 110 mm. Acestea funcționează bine, cu toate că vin cu limitările de rigoare oricărui V-brake, prin scăderea calității odată ce asfaltul devine umed.
Roțile de 20 inci sunt alcătuite din jante din aluminiu duble, marcă proprie, care vin echipate cu anvelope Dahon Kommuter cu lățimea de 1.75 inci, ce au o bandă reflectorizantă, ideală plimbărilor nocturne
Tija de șa, ghidonul, pipa ghidonului, manșoanele și șaua sunt toate produse de către Dahon și se prezintă bine. Impresionează prin faptul că atât pipa, cât și tija de șa și chiar și ghidonul sunt ajustabile în limite mari, putându-se urca pe ea persoane foarte diferite ca statură. În manual spune că susține înălțimi între 142 și 193 cm, lucru care se prea poate să fie adevărat.
Un mic minus, dar pe care îl au cam toate modelele de biciclete pliabile, este acela că din cauza ghidonului îngust și ar roților mici, bicicleta are tendința de a fi cam prea reactivă, care se simte în special atunci când circuli cu viteză mică sau când vrei să iei curbe strânse. Dar după câteva viraje te vei obișnui cu stilul de cârmuire și în mod cert nu îți va crea prea mari probleme.
Așa cum a fost precizat și în introducere, extra-urile reprezintă o parte care impresionează la acest model. Astfel, Vitesse D8 vine cu apărători împotriva noroiului deasupra ambelor cauciucuri, portbagaj pe spate, care este atât de util în zonele urbane, plus un bec frontal ce este alimentat prin dinamul situat în butucul din față. Partea ciudată este că stopul de pe spate funcționează pe bază de baterie, dar îl poți conecta, contra cost și pe acesta la același dinam.
Pe lângă toate acestea, tija de șa vine cu opțiunea de a funcționa ca și pompă, lucru excelent în special dacă se întâmplă să faci pană în timpul plimbării.
Greutatea totală a lui Dahon este situată undeva la 12.7 kg, fiind destul de mare, pentru categoria de preț din care face parte, dar nu exagerată.